Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte hus, og nå skal landeier bygge ut industri og vei


Anbefalte innlegg

Trenger litt råd og tips her; kjøpte et gammel hus noen måneder tilbake som ble renovert, måtte ta ut stort lån for å få til dette. Ligger bittelitt ute i gokk men ikke særlig langt vekk fra sentrum.

Han som eier mye av landet rundt oss har arvet stort stykke jorde og planlegger å bygge ut industri. Han sa han må bygge ut en vei ca 10-15m fra inngangen til døra vår som betyr at det blir en del ekstra lastebil trafikk utenfor huset vårt. Og det jeg er mest bekymret over er at han planlegger nye bygninger rett utafor der vi bor, som betyr at det kan blir mye uønsket lyd og vesentlig forverret utsikt.

Det er tydelig at han har mye penger, og planer om å tjene enda mer. Jeg har lagt inn mye energi og måtte ta ut stort lån for å få kjøpt dette huset. Er fortvilet, vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg er absolutt ikke en rik mann og har en familie jeg må passe på. Er det noen som har erfaring med dette? Er det noe jeg kan få gjort? Landeieren sa hun skulle sende oss en plan for utbygning, men jeg antar at disse planene kan bli endret på i framtiden.

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok klage med bakgrunn i helsemessige grunner. (Støy, støv etc.)
Er ikke bare bare å bygge vei tett inntil naboer

Er det matjord så er det forholdsvis enkelt å få det stoppet.

Noen andre får henvise til hvor du skal klage, for det er jeg ikke sikker på..

Lenke til kommentar

Sjekk reguleringsplan i kommunen for området. Hvis det allerede er regulert til vei og industri er det vanskeligere å få endret reguleringsplan. Hvis ikke kan du komme til innspill til kommunen. Mange gjør regulering før man selger hus eller eiendom slik at man slipper brysomme innsigelser. 

Lenke til kommentar

Ja sjekk kva som ligg i reguleringsplanen, og ta del i høyringane dersom det blir jobba med å endre reguleringsplanen.
Kva er området rundt deg regulert til? Har du kjøpt hus i eit industriområde eller har du kjøpt hus i eit område som er regulert til anna bruk.

Kor langt frå tomtegrensa er vegen planlagt? Normalt skal det være 4 meter frå vegen til nabogrense når det er ein større veg, ein rein internveg på eiga tomt skal være minst 1 meter frå nabogrensa.

 

Så fyrste steg er nok å ta kontakt med kommunen for å få innsyn i kva som er planlagt i området, og rettleiing på kva du må følge med på vidare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...