Gå til innhold

Jobbe offshore - kurs, utdannelse


Gjest 6288f...b74

Anbefalte innlegg

Gjest 6288f...b74

Hei!

Jeg er en kvinne på 31 år som er utdannet bioingeniør. Jeg er fryktelig lei av å jobbe tredelt turnus på sykehus og å måtte planlegge turnusene mine lenge i forveien. Jeg ønsker en jobb der det er mer fritid, og en offshoreturnus er veldig fristende. Problemet er jo at jeg ikke har en utdannelse som matcher det de søker offshore, jeg har heller ikke kurs. Jeg har hørt om bioingeniører som har fått jobber offshore tidligere, men dette har nok vært "pre-oljekrise". Jeg vil uansett bort fra sykehus, så jeg er åpen for ny utdannelse men vet ikke helt hva jeg skal gå for. Er det stort sett personer med fagbrev som ansettes? Vil man kunne være attraktiv for arbeidsgivere med kurs som kreves offshore, selv om man kanskje mangler fagbrev? Jeg har tenkt på ingeniørutdannelser, men da ender man vel stort sett opp onshore uansett? 

Hva er beste måten å få en fot innafor? 

Takker for svar :)
 

Anonymous poster hash: 6288f...b74

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner du til kva bioingeniørane som har gått over til offshore har fått stilling som? Har alle gått inn som medic? Til medic stillingar søkes det stort sett etter sjukepleiarar eller paramedic, men det er rom for også anna bakgrunn. Av arbeidsoppgåvene som nok særleg er aktuelle for deg som bioingeniør er prøvetaking og drift/vedlikehold av medisinskteknisk utstyr. Så på større skip/plattformer der det er større team så har du nok ein spisskompetanse som styrker det totale helsetilbodet ombord. I tillegg til obligatoriske sikkerheitskurs og slikt så vil det sjølvsagt uansett være ein stor fordel om du har tilleggsutdanning slik at du er kvalifisert til å løyse fleire oppgåver.

Det stemmer nok til ei viss grad at mesteparten av ingeniørane (med anna fordjupning enn bio) nok jobber onshore på kontor, men det er også kanskje mange med ingeniørkompetanse som jobber offshore eller som har litt liknande turnus fordi dei reiser ut og får mykje avspassering å ta ut når dei returnerer.

Eg kan også legge til at sjølv om det store fleirtalet av bioingeniørar jobbar på sjukehus så finnes det også andre stillingar som er ute etter din kompetanse. Dersom det fyrst og fremst er turnusen som er problematisk så kan du søke jobb på privat eller offentleg legekontor som stort sett har ordinær dagarbeidstid.
Eit anna alternativ er å gå utanom det medisinske og søke jobb innafor matproduksjon (særleg fisk- og kjøttproduksjon) så er det bioingeniørar som jobbar med prøvetaking og analysering av råvarer og produkt. Andre arbeidsplassar som kan være aktuelle er f.eks. hos mattilsynet, og sjølvsagt også å undervise som bioingeniør om du tek litt vidareutdanning.

 

Heilt generelt så vil eg anbefale at du tek vidareutdanning som lett kan kombinerast med bioingeniøryrket (forutsatt at du ikkje er lei fagområdet ditt), på den måten blir den utdanninga du alt har tatt ei ekstra styrke og ikkje heilt irrelevant. At din kompetanse som bioingeniør er delvis relevant for den utdanninga du tek seinare vil sjølvsagt være ein stor fordel både som jobbsøkar og lønnsmessig.
Om du ønsker å jobbe offshore så er det nok innafor helsetenester eller meir generelt HMS arbeid som er mest aktuelt med bioingeniørbakgrunn.

Lenke til kommentar

jeg har en bekjent som jobber her https://www.championx.com/ hun er udannet bioingeniør og har erfaring fra blodbanken før hun begynte offshore. jeg ser ikke noen jobber listet i norge for tiden, men det kan jo være en pekepinn hvilke type selskaper du skal se etter . husk at offshore er mye mer en operatører og service selskap og at de fleste tjenester i dag utfører av 3 part firma som er spesialisert mot tjenesten de leverer 

Lenke til kommentar

Det er ikke mange ingeniørjobber offshore med fast turnus, de fleste sitter på land. Da jeg jobbet offshore, jobbet jeg som ingeniør innen bore- og brønnvæsker med 2-4-turnus. Det er også firma som Schlumberger, som ansetter feltingeniører innen wireline, logging, mm. De krever egentlig bare en ingeniørgrad, selv om de nok foretrekker mekansik/petroleum/geologi. 

Med fast turnus er det stort sett bare mud (men blir mindre av dette også), boreleder, boreingeniør, som gjerne har ingeniørgrad. De fleste sitter på land og evt drar ut etter behov.

Det er mange ingeniører som jobber sporadisk offshore (logging, geologi, sement, p&a, direction drilling, boreinengiører fra operatør ...), men ikke mange med fast 2-4 turnus.

Endret av n0mad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...