Gå til innhold

Navn på kobling


Anbefalte innlegg

Er helt amøbe på elektronikknavn, spesielt koblinger så aner ikke hva jeg skal søke etter for å finne korrekte ting.

Så, jeg har 4 slike: image.png.b7998997a0bf809d2bb6ac40f9e2a1a9.png

Jeg kan selvsagt kutte kabelen, og spleise de sammen, men finnes det noen måte disse kan kobles sammen til en kabel?

Det er 4 sensorer som skal gi samme output. Så spiller ikke noen rolle hvilken av sensorene som blir trigget, derfor skal disse 4 sammenkobles slik at enderesultatet blir 1 rød og 1 sort kabel.

Som sagt kan jeg selvsagt wire strippe de og lodde sammen til to single kabler, men om det finnes noe koblingsstykke som gjør dette er det mye lettere, ikke minst stabilt.

Tips?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (15 timer siden):

JST connector ja, takk.

Ikke lett å følge elektronikkveiledninger på youtube når man har null begrep på hva de ulike koblingene heter.

Vet du om det finnes noe system for å få 4 x JST koblinger til en? Altså, 2 kabler per JST, skal ende opp i 1x JST med to kabler? Må vel mest sannsynlig frem med loddebolten, men tenkte det var greit å undersøke enkelere metoder først

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det går og få to kabler inn i den samme terminalen på JST kontakten. Kommer selvsagt ann på hvor tykk kabelen er. Men uansett så må du bruke en medfølgende kabelsko som passer i JST kontakten. Da tvinner du to ledninger i sammen og setter på en kabelsko over begge. Dette skal gå fint hvis ikke ledningen er for tykk. Å lodde disse i kontakten er dårlig ide. Kontakten vil smelte med en gang da dem ikke tåler høy varme.

Du kan godt lodde lendingene til kabelskoen FØR du putter den inn i JST terminalen, men bruker du for mye loddetinn kan det bli vanskelig å få den til å gå i lås.

Hvis du forklarer (tegn og forklar) hva du egentlig er ute etter tydelig, så kan jeg godt komme med noen forslag til deg. Må du feks. bruke jst kontakter?

Jeg har en del kontakter etc. så hvis du mangler noe kan jeg sikkert sende til deg (gratis) mot at du betaler frakt. men disse koster så lite at det nok lønner seg å kjøpe selv. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (25 minutter siden):

Jeg tror ikke det går og få to kabler inn i den samme terminalen på JST kontakten. Kommer selvsagt ann på hvor tykk kabelen er. Men uansett så må du bruke en medfølgende kabelsko som passer i JST kontakten. Da tvinner du to ledninger i sammen og setter på en kabelsko over begge. Dette skal gå fint hvis ikke ledningen er for tykk. Å lodde disse i kontakten er dårlig ide. Kontakten vil smelte med en gang da dem ikke tåler høy varme.

Du kan godt lodde lendingene til kabelskoen FØR du putter den inn i JST terminalen, men bruker du for mye loddetinn kan det bli vanskelig å få den til å gå i lås.

Hvis du forklarer (tegn og forklar) hva du egentlig er ute etter tydelig, så kan jeg godt komme med noen forslag til deg. Må du feks. bruke jst kontakter?

Jeg har en del kontakter etc. så hvis du mangler noe kan jeg sikkert sende til deg (gratis) mot at du betaler frakt. men disse koster så lite at det nok lønner seg å kjøpe selv. 

 

Hei, takk for hjelp. Er relativt ny innen elektronikk så mye å sette seg inn i.

Greien er egentlig at jeg har 4 sensorer.

Disse sensorene har to kabler hver som ender i en 2-pin JST connector.

Formålet er dersom en av sensorene registrerer trykk skal det sendes til et usb kort, spiller ingen rolle hvilken av sensorene som registrerer trykket, utfallet skal ende i det samme "tastetrykket" på pcen.

 

Jeg vet egentlig hvordan jeg løser det, tenkte bare det kanskje fantes noen smartere loddefrie løsninger.

Så, planen min nå er altså fjerne JST koblingen på alle sensorene så jeg står igjen med en rød og en sort kabel per sensor.

Disse vil jeg så spleise sammen, så feks sort og rød kabel på sensor 1, spleises med rør og sort kabel på sensor 2, som igjen spleises med rød og sort kabel på sensor 3 og så 4 før de til slutt går ut som 2x kabler, en rød og en sort som jeg kobler til i ubskortet.

 

Var vel egentlig her jeg undret om det finnes en litt smidigere løsning enn all denne loddingen.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Bjerknez said:

Men det er ikke noe behov for en Wago kontakt. Biltema selger noe lignende. Lettere og få tak i og sikkert langt billigere. 

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/monteringsdetaljer/koblingsklemme-med-hurtiglas-2000036646

Dette ser ut som innstikksklemmer. Med andre ord ingen hendel, så prøver å du å stikke en flerleder eller mangeleder inn der vil nok lederne bare bøye seg. "Beskrivelse: Passer for entrådskabel med tverrsnitt 0.5-2.5mm²"


Vanlige sukkerbiter er en uting fordi klemmemekanismen baserer seg på at skruen presser mot lederne. Her ville jeg i så fall ha sett etter noen med "rising clamp" type klemme. Jeg står fortsatt for min anbefaling om Wago 221 som jeg linket til. Fåes kjøpt hos Clas, og en haug med nettbutikker som fører elmatriell slik som Elektroimportøren.

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (54 minutter siden):

Dette ser ut som innstikksklemmer. Med andre ord ingen hendel, så prøver å du å stikke en flerleder eller mangeleder inn der vil nok lederne bare bøye seg. "Beskrivelse: Passer for entrådskabel med tverrsnitt 0.5-2.5mm²"


Vanlige sukkerbiter er en uting fordi klemmemekanismen baserer seg på at skruen presser mot lederne. Her ville jeg i så fall ha sett etter noen med "rising clamp" type klemme. Jeg står fortsatt for min anbefaling om Wago 221 som jeg linket til. Fåes kjøpt hos Clas, og en haug med nettbutikker som fører elmatriell slik som Elektroimportøren.

Ja, du har rett. Det la jeg ikke merke til. Men ett par wago klemmer koster uansett ikke allverden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...