Gå til innhold

Apple saksøkes for å ikke la brukere beholde det de kjøper på iTunes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil forundre meg om ikke Apple vinner denne saken pga innviklede vilkår som er langt som et vondt år.

Dette med tap av eierskap til ting man kjøper har jeg sett komme helt siden CD-ene og DVD-ene ble utfordret av strømmetjenester.

Det er skremmende at ikke flere reagerer på at vanlige folk over hele verden stadig eier mindre og større deler av våre liv tas over av utleiehaier med tvilsomme leieavtaler. Leie bolig, bil, verktøy, lagring av dekk, musikk og filmer, programvare, epostkontoer osv. Snart leier vi vel klær og møbler også, sånn at når vi avgår med døden så er det ingen som arver noe. Eierskap er på vei ut for arbeiderklassen.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Dette med tap av eierskap til ting man kjøper har jeg sett komme helt siden CD-ene og DVD-ene ble utfordret av strømmetjenester.

Det er skremmende at ikke flere reagerer på at vanlige folk over hele verden stadig eier mindre og større deler av våre liv tas over av utleiehaier med tvilsomme leieavtaler. Leie bolig, bil, verktøy, lagring av dekk, musikk og filmer, programvare, epostkontoer osv. Snart leier vi vel klær og møbler også, sånn at når vi avgår med døden så er det ingen som arver noe. Eierskap er på vei ut for arbeiderklassen.

Helt enig. Jeg er faktisk overrasket over at folk ler av meg når jeg sier jeg kjøper DVDér og BR med filmer da jeg ønsker å ha dem tilgjengelige for "alltid".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre må du nok akseptere at de ikke vil være tilgjengelig for deg for alltid :)

En BR som ligger i etuiet sitt, beskyttet mot "alt" vil kanskje vare i 125-200 år, men i bruk faller den levetiden betraktelig. DVD og BR som varer mer enn 30-50 år i bruk antar man vil være sjeldent :)

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å se en og samme film, så jeg tror ikke det blir nevneverdig slitasje om man bruker coveret til normalt.

Det er derimot utrolig kjipt å "kjøpe" tilgang til en film, tv-serie eller musikk via en eller annen strømmetjeneste som gjør at man blir avhengig av den strømmetjenesten for livet, dersom man vil fortsette å kunne velge blant det man har "kjøpt". Man blir stuck i et leieforhold det er utrolig tungt å komme ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, Simen1 said:

Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å se en og samme film, så jeg tror ikke det blir nevneverdig slitasje om man bruker coveret til normalt.

 

Akkurat dette er jo et vel så godt argument for å leie filmen de få gangene en vil se den. Man må selvsagt se det økonomiske i det, men hvis en kun vil se en film én gang lønner det seg altså å leie den for rundt 20 kr på diverse nettjenester. Det samme kan man si om diverse serier på Netflix og liknende strømmetjenester. 

Og ja, en kan fortsatt leie enkeltfilmer uten abonnement.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Eg var opptatt av å kjøpe medier tidlegare, men har no innsett at det kjem så mykje nytt heile tida at eg ikkje har noko behov for å eige det uansett. Tvert i mot er det berre ein fordel at eg slepp oppbevare fysiske gjenstandar som eg aldri brukar uansett.

Om eg kan avslutte livet på jorda utan noko særleg av ting og tang så er det berre topp. Arvingane får heller ta til takke med hus og verdiar.

Generelt synest eg det er ein god ting at fleire bruksgjenstandar går frå eige til leige. Om fem personar kan dele på ein bil i staden for å eige ein kvar så er det mindre utslepp og slitasje på jorda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jetmotor skrev (På 27.4.2021 den 12.19):

Dessverre må du nok akseptere at de ikke vil være tilgjengelig for deg for alltid :)

En BR som ligger i etuiet sitt, beskyttet mot "alt" vil kanskje vare i 125-200 år, men i bruk faller den levetiden betraktelig. DVD og BR som varer mer enn 30-50 år i bruk antar man vil være sjeldent :)

Nå har ikke jeg behov for disse filmene om 30-50 år gitt min alder er halvveis i livet.

 

PingEnt skrev (På 27.4.2021 den 12.41):

Akkurat dette er jo et vel så godt argument for å leie filmen de få gangene en vil se den. Man må selvsagt se det økonomiske i det, men hvis en kun vil se en film én gang lønner det seg altså å leie den for rundt 20 kr på diverse nettjenester. Det samme kan man si om diverse serier på Netflix og liknende strømmetjenester. 

Og ja, en kan fortsatt leie enkeltfilmer uten abonnement.

Nå behandler jeg filmene mine mer som en samling fremfor et slags hurtig konsum i nuet. Jeg ser poenget med økonomien i å leie en film til 20 kr, men jeg finner kanskje et filmklipp på youtube av en film jeg har i samlingen, det trigger ønsket om å se den igjen.  Og da liker å kunne ta frem den filmen en kveld og faktisk holde den i hånden, legge den i spilleren og se den mens jeg nyter en drink. Det har mye med at det er en slags barriere fremfor å bare bruke fjernkontrollen og bla til man finner noe man liker. De fleste filmene jeg eier har en snittpris på 100 lappen. Og de fleste har jeg sett 2-3 ganger. Så jeg nærmer meg lønnsomhet til leiefilmer på 20 Kr. Men de prisene jeg ser på nett er sjelden så lave som 20 kr/film uten et abonnement i bunnen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...