Gå til innhold

Lære barn om penger


Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra en familie med veldig lite penger. Aldri lært noe om økonomi selv og aldri spart noe penger som barn.

Nå er jeg voksen, har en sønn på ett år. Det første vi gjorde når han ble født var å opprette en sparekonto til han.
Over det siste året har en sparekonto blitt til 2 sparekontoer og ett fond. Vi er ikke helt sikre på hvor vi vil med dette her, men det ble en naturlig oppdeling å gjøre det slik.

Hans egen sparekonto:
Her setter vi alle penger han får og har fått i gave. Han er ett år gammel og det står allerede 5.500,- der. 
Til å begynne med satt vi 25% av det over på fond, men etterhvert startet vi å sette alle penger han får rett inn på sparekontoen, også setter vi selv over 500kr/mnd på fond til han. Pengene trekkes fra barnetrygden vi får hver måned.

Fond:
Her sparer vi 500kr mnd. Tanken er at det skal være til bolig. 
Når han fyller 20 år, så vil det jo stå noen hundre tusen på denne kontoen.
Med 0% avkastning, så snakker vi nesten 120.000kr. Med 1.5% gjennomsnittslig avkastning hver måned, så kan beløpet være oppe i en halv million.

Barnetrygdskonto
Her setter vi hele barnetrygden. Tanken er at alle store utgifter vi har skal trekkes herfra. F.eks konfirmasjon, store gaver, lekestativ i hagen, andre fester, etc. Pengene som blir til overs når han bli voksen skal han få.
Tanken er at vi kan investere i ting som koster litt, uten at det nødvendigvis skal gjøre noe innhugg i den ellers månedlige økonomien. 

 

Så, er det noen her som har noen forslag til:
A) Hvordan vi kan inkludere han i denne sparingen. (Eller bør vi ikke si noe som helst om det før han skal få det?)
B) Bør han få noe tilgang til å styre fondspengene selv? F.eks når han kommer til en viss alder og om han ønsker det, bør han få noe til å sette på ønsket aksjer eller mulighet til å velge andre fond selv?
C) Hvordan lære han ting om ansvarlig økonomi? 


I forhold til min oppvekst hvor vi ikke en gang hadde penger til at jeg kunne spille fotball og gå på kino, så føler jeg jo på mange måter at sønnen vår er av den heldige typen. Min store frykt er at han får en uansvarlig pengebruk.

På en side skulle jeg ønske at han ikke fikk noe som helst, og at hvis han ville ha penger så måtte han jobbe for det selv.
På en annen side så er han nesten avhengig av vår sparing dersom han skal inn i boligmarkedet. Når vi kjøpte leilighet så måtte vi først bo 5 år i leie-leilighet mens vi sparte for harde livet som studenter på dagen og arbeidstaker på kvelden, pluss et lån på 100.000 fra familiemedlemmer over der igjen. Det er 5 år vi kunne brukt på nedbetaling av boliglånet.

Ønsker gjerne å høre mer om hvordan andre har løst ting som det her. 

 

Endret av MyLittlePony
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis med barn!

Det virker som du har en god økonomisk sans, og jeg ville ikke endret på noe av det du lister opp.

 

MyLittlePony skrev (1 time siden):

Barnetrygdskonto
Her setter vi hele barnetrygden. Tanken er at alle store utgifter vi har skal trekkes herfra. F.eks konfirmasjon, store gaver, lekestativ i hagen, andre fester, etc.

Regner med at sparing til førerkort også inngår her (hvis vi alle ikke om 18 år sitter på i selvkjørende biler)?

 

MyLittlePony skrev (46 minutter siden):

A) Hvordan vi kan inkludere han i denne sparingen. (Eller bør vi ikke si noe som helst om det før han skal få det?)

Når han blir 15 år, så mener jeg at det er på tide å inkludere han i sparingen. Når han blir 16 skal han velge vgs, som er starten på hans videre jobbkarriere, og kanskje må han flytte ut på hybel for å slippe å pendle langt til vgs. I den alderen brukes det kanskje mest penger på dilldall, impulskjøp og klær og utstyr som "alle" har. Samtidig er det alderen hvor mange drømmer om å bli millionær.

Det er her du/dere må lære han om ansvarlig økonomi.

MyLittlePony skrev (56 minutter siden):

C) Hvordan lære han ting om ansvarlig økonomi? 

Fortell han om deres økonomi, om hvordan dere gjør det når det kommer til det og det osv. Fortell om deres erfaringer.

Det letteste er å lære en som er interessert. Få han til å lese e24, se på nyhetene og bli samfunnsengasjert. Nå er det samtidig på tide å fortelle han om fondssparingen deres, om hvordan penger "vokser", hvordan snøballen begynner å rulle osv.

MyLittlePony skrev (1 time siden):

B) Bør han få noe tilgang til å styre fondspengene selv? F.eks når han kommer til en viss alder og om han ønsker det, bør han få noe til å sette på ønsket aksjer eller mulighet til å velge andre fond selv?

Alle barn har rett til å bli hørt og bli tatt hensyn til i saker som angår dem. Det står det om i FNs Barnekonvensjon.

Forhåpentligvis har han blitt interessert i økonomi, og kanskje har han noen ønsker angående dette med fond og aksjer. Men jeg ville ikke gitt han full kontroll over dette, selv ikke når han er 18. Dere kan gi han fullt innsyn når dere er tilstede, men ikke full kontroll. Dere har da 18 års erfaring med fond og han har 2 års erfaring. Disse 500k skulle gå til bolig, og er deres bidrag til han. Det er synd hvis disse pengene halveres pga. hans dyre tabber på børsen, men litt innspill fra hans side kan ikke skade.

MyLittlePony skrev (1 time siden):

På en side skulle jeg ønske at han ikke fikk noe som helst, og at hvis han ville ha penger så måtte han jobbe for det selv.

Ukejobb=ukelønn. 

Tømme oppvaskmaskin, henge opp/ta ned og brette klær, lage middag, vaske gulv osv. Dette er nyttig læring til når han skal flytte ut, og kan samtidig koste han dyrt: vaskehjelp og takeaway.

 

Lykke til med alt fra bleieskift til barneoppdragelse, og alt som måtte følge med.

 

Hilsen en gutt på 16 år.

Lenke til kommentar

Gratulerer masse, og som tidligere poster sier så virker dere veldig reflekterte, så dette blir kjempebra! Men jeg la merke til en ting:

7 hours ago, MyLittlePony said:

... Med 1.5% gjennomsnittslig avkastning hver måned, så kan beløpet være oppe i en halv million....

1.5% gjennomsnittlig avkastning per måned er ekstremt høyt. Det blir nesten 20% i året. Vanligvis så beregner man 5-6% per år, eller opp til 10% hvis man er optimistisk. Prøv en kalkultor, feks: https://odinfond.no/kalkulatorer/sparekalkulator/

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MyLittlePony skrev (7 timer siden):

A) Hvordan vi kan inkludere han i denne sparingen. (Eller bør vi ikke si noe som helst om det før han skal få det?)

Når han når en viss alder vil det bli naturlig at han selv også bidrar inn på denne sparingen. Fortell han og vis han hva som har skjedd med pengene. Det er et veldig godt eksempel å vise han når han blir ungdom f.eks. Da har det mest sannsynlig vært både oppturer og nedturer i markedet og du kan vise hvor mye penger faktisk kan vokse om man sparer. Er du "heldig" vil han sette av konfirmasjonspengene sine i fond eller lignende.

MyLittlePony skrev (7 timer siden):

B) Bør han få noe tilgang til å styre fondspengene selv? F.eks når han kommer til en viss alder og om han ønsker det, bør han få noe til å sette på ønsket aksjer eller mulighet til å velge andre fond selv?

Tja, hvorfor ikke? Så lenge han har hjelp av deg eller en i banken så han ikke tar idiotiske valg, så vil det kunne være veldig lærerikt og spennende for han å få lov å være med. Om det blir noen bommerter på aksjeinvesteringer er ikke så farlig så lenge han ikke får lov å ta alt for høy risiko.

MyLittlePony skrev (7 timer siden):

C) Hvordan lære han ting om ansvarlig økonomi? 
I forhold til min oppvekst hvor vi ikke en gang hadde penger til at jeg kunne spille fotball og gå på kino, så føler jeg jo på mange måter at sønnen vår er av den heldige typen. Min store frykt er at han får en uansvarlig pengebruk.

Hvordan man forholder seg til pengebruk og økonomi handler om mye mer enn mange tror. En del kan tenkes å være medfødt, men kunnskap, erfaring og trening er også viktig. Personer som er flinke å spare har ofte vært det helt fra barnehagealder(undersøkelser som blant annet: du kan få dette godteriet nå eller så kan du vente 5 minutt og få to).

Nok om det. Skolevesenet i Norge har i stor grad hoppet over det å lære barna våre om økonomi, så i stor grad er man jo overlatt til seg selv. Nå har du selv touchet innom sparing, men ansvarlig økonomi er jo mye mer enn det. Det jeg tror er den beste måten å lære barn om penger er å låne prinsipper fra hvordan det fungerer i voksenverden. Start tidlig med å gi ansvar for eget budsjett, f.eks. å gi barnet en sum penger hver lørdag til lørdagsgodteri. Og utvid ansvaret med alder. Når de blir større får de lommepenger på ferie, ansvar for egne penger til frisør/klær osv. 

Å snakke om barneoppdragelse er jo et sensitivt tema og det finnes mange veier til Rom her, men jeg tror det som ofte går galt når det gjelder å lære barn om ansvarlig økonomi er at de ikke får erfaring med å ha ansvar for et budsjett. 

Lenke til kommentar
MyLittlePony skrev (På 16.4.2021 den 9.37):

 


B) Bør han få noe tilgang til å styre fondspengene selv? F.eks når han kommer til en viss alder og om han ønsker det, bør han få noe til å sette på ønsket aksjer eller mulighet til å velge andre fond selv?
 

 

Valg av fond bør gjøres "konservativt" og langsiktig. Å ta aktive valg for å øke avkastning betyr å overlate mer til flaks/tilfeldigheter. Jeg hørte nylig en god fondsforvalter snakke om egen avkastning: "sett på fem år eller kortere er alt tilfeldigheter". Jeg ville konsentrert meg først på forbruk, inntekt og sparing.

Og som noen nevner over, 1,5% i måneden er ca 20% i året og urealistisk på sikt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...