Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge eller reparere?


Anbefalte innlegg

Har en Ford Focus 2010-modell med automat. Da den skulle EU-godkjennes nå, viser ser seg at det er mye som må utbedres. 
 

Kun for å få den EU-godkjent må jeg ut med 8000-10 000. 
I tillegg er aldri registerreima (12000kr) skiftes samt at noe bør skiftes bak på bremse (6000kr). 

I sommer byttet vi dynamo og batteri, så det er i orden.

Jeg har ikke peiling på bil, og aner ikke hva jeg bør gjøre. 
1. Prøve å kvitte meg med bilen uten å fikse noe

2. Bare fikse det som behøves for å EU-godkjenne den

3. Fikse alt 

 

Håper på raske svar da bilen står på verksted og venter på avklaring. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri anbefalt noen som ikke kan gjøre noe som helst selv av reperasjoner å eie en ≈2010-modell bil. Det er mye som pleier å trenge oppmerksomhet på den tiden. Hvor langt har bilen gått? Hvilken motor sitter i den? Hvilken stand er den i ellers?

Problemet med å selge er jo at du oftest knapt får penger for bilen med en stor mangellapp.

Hadde forøvrig forhørt meg med andre verksteder om priser. Du har helt sikkert fått en mer spesifikk liste på det som må utbedres enn "noe med bremsene bak". 12 000 kr for bytte av registerreim hørtes voldsomt mye ut - men jeg vet ikke hvordan det er å bytte på denne modellen.

Jeg mener også at et skikkelig verksted burde kunne si noe vettugt om hva du burde gjøre, gitt bilens verdi. 

Lenke til kommentar

Hva er verdien på en tilsvarende bil på finn.no i dag?

Vesentlig mer enn hva det koster å fikse ALT du har listet opp? For alt det BØR absolutt gjøres.

Hvis verdien på reparert bil blir lavere enn kostnadene med reparasjonene, så er det bare å selge den sånn som den står.

Men selger du den sånn som den er så må du omtrent gi den vekk. 

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.767.3739&sort=PUBLISHED_DESC&transmission=2&year_from=2010&year_to=2010

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Så estimatet er altså 28,000kr fra verkstedet totalt?

Hvor lenge har du på deg for å få den godkjent? Om du har tid ville jeg lagt det ut på MittAnbud for å se om du kan få det utført billigere. Er bilen kjørbar uten 3'er feil på EU kontrollen?

Av prinsipp utfører jeg ikke utbedringer på samme verksted som tar EU kontrollen, jeg liker ikke tanken på at verkstedet har økonomisk incentiv til å "finne" feil de kan fikse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...