Gå til innhold

Lage diagram i Excel


:utakt

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert superenkelt, men jeg kan ikke Excel og finner ikke ut av det med prøv-og-feil metoden.

Jeg har et regneark med kundedata; alle henvendelser vi har mottatt, sortert per kunde. I en av kolonnene står bedriftsnavnet, én rad per henvendelse. Så, radene 2-34 har firmanavn Aaa, 35-43 har firmanavn Bbb osv osv. 

Jeg vil gjerne ha et søylediagram som viser hvert firma én gang og hvor mange henvendelser de har sendt inn. 

Noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåte? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (34 minutter siden):

Prøv Sett inn - Pivotdiagram 🙂

Det skjønte jeg ikke så mye av ... jeg fikk en liste med "radetiketter" på venstre side, der står alle bedriftsnavnene én gang, men ingen søyler som teller hvor mange forekomster det er av hver?

Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Om du markerer all data du ønsker så får du opp hurtigvalg over diagram og grafer osv. Så kan du editere fra det.

Jeg markerer den ene kolonnen med alle bedriftsnavnene og klikker på knappen "anbefalte diagrammer", men "anbefalinger er ikke tilgjengelige for dataene du har valgt". Jeg klikker meg gjennom alternativene, men ingen søyler i sikte.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Beklager kort forklaring, men jeg har litt dårlig tid 😉

Stå inne i tabellen din og velg sett inn pivottabell og sett den inn i et nytt ark. Da får du opp en liste med pivotdiagramfelt til høyre.

Trekk Firmanavn fra den øverste store ruten og ned i den lille ruten "Akser"

Trekk Firmanavn også ned til den lille ruten under verdier.

Da bør du få opp en graf med kundenavn underst og søyler med antall henvendelser?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (8 minutter siden):

Beklager kort forklaring, men jeg har litt dårlig tid 😉

Stå inne i tabellen din og velg sett inn pivottabell og sett den inn i et nytt ark. Da får du opp en liste med pivotdiagramfelt til høyre.

Trekk Firmanavn fra den øverste store ruten og ned i den lille ruten "Akser"

Trekk Firmanavn også ned til den lille ruten under verdier.

Da bør du få opp en graf med kundenavn underst og søyler med antall henvendelser?

Sånn ja! Det var en kryssboks, jeg skjønte ikke at det var drag and drop. Funka fint, takk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...