Jump to content
Sign in to follow this  
Baron12

Endringer i turnus

Recommended Posts

Er det noen av dere som vet hvor lang tid på forhånd,  en som arbeidstaker skal bli varslet. Når arbeidsgiver gjør endringer i turnus.  Altså endring av tidspunkt, eller flytting av vakter (dagtid/seinvakt). 

Dette står som oftest i enten arbeidskontrakten, personalhåndboken, eller overenskomsten hvis du er med i en fagforening. 

Fra en Spekter / NSF overenskomst: 

Sitat

Varsel om forskjøvet arbeidstid skal så vidt mulig gis 3 dager i forveien, 
og aldri mindre enn 1 dag i forveien. 

Takk for tipset. Jeg skal sjekke det ut. Jeg føler at arbeidsgiver en del ganger gjør endringer i turnus i siste liten, spesielt rundt jul og påske-tider. 

Windoge skrev (På 27.3.2021 den 22.13):

Er det ikke 14 dager i henhold til AML? Annet kan stå i tariffen. 

Stemmer:

Sitat

§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Det er forholdsvis vanleg at det i tariffavtalar er avtalt at arbeidsgiver i samråd med tillitsvalde kan gjere enkelte nødvendige tilpassingar i arbeidsplanen med kortare frist dersom det også blir lagt vekt på om arbeidstakaren vil være i stand til å tilpasse seg ei slik brå endring i arbeidsplanen.

I følge avdelingsleder så hadde det skjedd en glipp i datasystemet, og jeg skulle egentlig fått beskjed mye tidligere. Jeg fikk en beklagelse, og feilen skulle bli rettet opp i.