Gå til innhold

App man kan ringe mobilnummer med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om vanlig tale via Wi-Fi ikke virker noe særlig, vil ikke en app virke noe bedre, snarere tvert imot da de bruker mer data enn f.eks Telenor Wi-Fi tale. Nå vet ikke jeg hvor langt ute til sjøs du befinner deg, men om dere bruker ice via 450, kan en bedre antenne med forsterker fungere. Om dere benytter satelitt, er responstiden høyere, mellom 600-1200 ms avhengig av mange forhold. Så gjelder det Wi-Fi nettet inni båten: Der må man også ha greit utstyr som klarer å gi grei dekning gjennom stålskroget osv. Det er mye som spiller inn av ting som kan gjøre selv en telefonsamtale vanskelig. Uplink til/fra en båt i urolig sjø, lokalt nett, utdatert nettverk som ikke takler mange enheter samtidig?

Lenke til kommentar
On 3/22/2021 at 6:17 PM, Kynxx said:

Om vanlig tale via Wi-Fi ikke virker noe særlig, vil ikke en app virke noe bedre, snarere tvert imot da de bruker mer data enn f.eks Telenor Wi-Fi tale. Nå vet ikke jeg hvor langt ute til sjøs du befinner deg, men om dere bruker ice via 450, kan en bedre antenne med forsterker fungere. Om dere benytter satelitt, er responstiden høyere, mellom 600-1200 ms avhengig av mange forhold. Så gjelder det Wi-Fi nettet inni båten: Der må man også ha greit utstyr som klarer å gi grei dekning gjennom stålskroget osv. Det er mye som spiller inn av ting som kan gjøre selv en telefonsamtale vanskelig. Uplink til/fra en båt i urolig sjø, lokalt nett, utdatert nettverk som ikke takler mange enheter samtidig?

Vi har nok Sailor satelittutstyr, og mesh nettverk inne i båten. Temmelig nytt og oppdatert utstyr. Men ja, minimum 600ms latency. Vet ikke hvor mye man kan ha for å få telefonsamtaler til å fungere som normalt?

Lenke til kommentar

https://www.360connect.com/product-blog/what-is-latency-in-voip/#:~:text=According to VoIP leaders%2C such,ms) or more is unacceptable.

Ifølge denne linken er 300 ms i øverste delen av hva som er akseptabelt. 600 ms og via satelitt uplink K bevegelse tror jeg kan bli mye. TROR! Det er så mye forskjellig og ledd som spiller inn i sanntids trafikk at det blir som å stikke fingeren i været og gjette på hva som kan være feilen.

På en annen side har jeg klart å få til en stabil telefonsamtale med Telio tilbake i 2010 med mobilt bredbånd via 3G. Utstyret som da ble brukt, var USB 3g modem tilkoblet laptop, bridged nettverk til kablet nettverk, lan switch og så Telio boksen. I den tiden hadde jeg ca. 140 i ping til Trondheim fra Sarpsborg. Alt er mulig om man bare vil det nok 😅

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...