Gå til innhold

Oppgradere 4790K?


Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig kategori, hvis ikke hadde jeg satt pris på om mods hadde giddet å flytte tråden :)

Har per dags dato en 4790K overklokka til 4.8Ghz, får ikke pressa mer ut av chippen uten å kjøre 1.4v og da holder ikke kjøling følge. Dette er parret med 32gb RAM og en Strix 1080TI. Har en stabil OC på den også, men føler ikke det er vits å ha det skrudd på pga CPU. 

Spiller i 3440*1440 med en 60Hz skjerm. 

Vil det være verdt å oppgradere 4790K'n til for eksempel en 3700x? Eller burde jeg spare opp til en gsync skjerm med høyere oppdateringsfrekvens?

Jeg er ikke redd for å overklokke selv om jeg ikke er noen verdensmester akkurat. Så hvis jeg oppgraderer vil jeg også overklokke 3700x'n eventuelt.

Hva er deres innspill? Hva ville du prioritert, og hvorfor?

Talk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gå fra 60Hz til en 144Hz monitor er som natt og dag så vil absolutt anbefale en oppgradering der. 

Når det kommer til CPU så tror jeg ikke du vil merke all verdens forskjell, spesielt ikke visst du spiller de nyeste AAA spillene med Ultra grafikk og da på en monitor med kun 60Hz. Hadde du hatt en 144Hz monitor så vil nok en CPU oppgradering hjelpe på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (34 minutter siden):

Fant en 9700K til en grei penge på bruktmarkedet, så da ble det til det :)

Hvis du går fra en 4790K til 9700K, hvilket hovedkort skal du bytte til?

4790K er socket 1150, mens 9700K er socket 1151 så du kan ikke bruke samme hovedkort hvis det var planen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, TheKims said:

Å gå fra 60Hz til en 144Hz monitor er som natt og dag så vil absolutt anbefale en oppgradering der. 

Når det kommer til CPU så tror jeg ikke du vil merke all verdens forskjell, spesielt ikke visst du spiller de nyeste AAA spillene med Ultra grafikk og da på en monitor med kun 60Hz. Hadde du hatt en 144Hz monitor så vil nok en CPU oppgradering hjelpe på.

Merker at 4790K'n sliter med å holde tritt med 1080Ti'n i en del titler. Har jeg chrome oppe f.eks når jeg spiller så dypper fps en god del i tillegg til en god del microstuttering. Gsync monitor blir nok neste. Håper for det meste å få bort stuttering og få bedre "lows".

2 hours ago, PaladinNO said:

Hvis du går fra en 4790K til 9700K, hvilket hovedkort skal du bytte til?

4790K er socket 1150, mens 9700K er socket 1151 så du kan ikke bruke samme hovedkort hvis det var planen.

Z370 Aorus Gaming 5 :)

 

2 hours ago, CetOr said:

Og spiller du i 4k, så blir skjermkortet flaskehals uansett. 

Det er jeg klar over. Er fornøyd med 3440*1440 og kommer nok ikke til å spille på 4k før om ihvertfall 5 år tenker jeg. Føler ikke markedet er modent for 4k og jeg kjøper hardware utelukkende brukt. 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (8 minutter siden):

Z370 Aorus Gaming 5 :)

Allerede kjøpt HK? Det var dyrt for et Z370 kort.
https://prisguiden.no/produkt/aorus-by-gigabyte-z370-gaming-5-308920

Har selv en 9700K kombinert med Asrock TaiChi Z390.
https://prisguiden.no/produkt/asrock-z390-taichi-349702

Sikkert ikke noen forskjell på ytelsen, men TaiChi har flere inn- og utganger (bla. a. Dual-LAN hvis det er interessant).

13-157-857-V81.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
15 minutes ago, PaladinNO said:

Allerede kjøpt HK? Det var dyrt for et Z370 kort.
https://prisguiden.no/produkt/aorus-by-gigabyte-z370-gaming-5-308920

Har selv en 9700K kombinert med Asrock TaiChi Z390.
https://prisguiden.no/produkt/asrock-z390-taichi-349702

Sikkert ikke noen forskjell på ytelsen, men TaiChi har flere inn- og utganger (bla. a. Dual-LAN hvis det er interessant).

13-157-857-V81.jpg

Var en pakkedeal, fikk det for en ok pris. Hadde nok ikke kjøpt det hvis jeg skulle kjøpt alt nytt nei. Jeg har lekt litt med tanken om å selge det og skaffe meg et billigere et, men får se hva det blir til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...