Gå til innhold

Gjest 6fbb8...63a

Anbefalte innlegg

Gjest 6fbb8...63a

Hei.

Søker meg ut offshore og lurte på om det var noen flere kurs enn de jeg allerede har som jeg burde ta.
Skal ut som elektriker/automatiker. (Har fagbrev som telekommunikasjonsmontør også, 3 fagbrev totalt)
I tillegg så har jeg fagskolen elkraft.

Forsovidt så er jeg 30 år gammel med 6 års erfaring fra industri som elektriker.

Har kurs som: sikkerhetskurs, FSE, HLR, AT/SJA, EX grunnleggende og helseattest.

Hvilke andre kurs bør jeg ta?
Fallsikring? (Er vell et krav omtrent?)
NOG-143- tubing? (Het OLF-120 før)
EX-vedlikehold? (Forhåndsvis dyrt, og det kreves vell arbeidserfaring også innen EX områder for at dette skal være nødvendig og ta?)

Eventuelt andre tips om kurs og andre ting som kan være lurt å gjøre.

Og, hva slags andre stillinger kan man få offshore dersom man får erfaring i noen år?
Tenker da på med den utdanningen jeg har med fagbrev og fagskole.

Er så mange yrker og titler, at det er ikke lett å finne ut hva som er hva...

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 6fbb8...63a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg var offshore så var fallsikring bortimot et krav. Men jeg jobbet på en ny plattform som ikke var satt i produksjon enda, så det var en del arbeid i høyden som f.eks stålbygging, kabetrekking etc. Kan hende trikkere har det litt slackere under mer normale forhold i Nordsjøen, men jo flere relevante kurs du har, jo større er sjansene dine. 

Den "letteste" veien ut er å gå gjennom et bemanningsbyrå. Det er en helt ok start offshore. Jeg vet om byrå som har søkt mange elektrikere ganske nylig, og har selv blitt oppringt ved flere anledninger, så mulighetene bør være gode. Caera feks er et byrå du kan søke hos. 

Ang andre stillinger så vet jeg om en elektriker som fikk seg jobb som ROV pilot, det tror jeg må være en jævla kul jobb. Ellers så kan du ta Bore- og Brønnteknikk og søke deg ut på boredekk, om du ikke på død og liv må jobbe som trikker. 

Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
thyes skrev (1 minutt siden):

Når jeg var offshore så var fallsikring bortimot et krav. Men jeg jobbet på en ny plattform som ikke var satt i produksjon enda, så det var en del arbeid i høyden som f.eks stålbygging, kabetrekking etc. Kan hende trikkere har det litt slackere under mer normale forhold i Nordsjøen, men jo flere relevante kurs du har, jo større er sjansene dine. 

Den "letteste" veien ut er å gå gjennom et bemanningsbyrå. Det er en helt ok start offshore. Jeg vet om byrå som har søkt mange elektrikere ganske nylig, og har selv blitt oppringt ved flere anledninger, så mulighetene bør være gode. Caera feks er et byrå du kan søke hos. 

Ang andre stillinger så vet jeg om en elektriker som fikk seg jobb som ROV pilot, det tror jeg må være en jævla kul jobb. Ellers så kan du ta Bore- og Brønnteknikk og søke deg ut på boredekk, om du ikke på død og liv må jobbe som trikker. 

Lykke til! :) 

Mange takk for svar😄

planen er å gå via bemanningsbyrå ja😄

Lenke til kommentar

Semco har fått mange offshore. Ellers sjølvsagt følgje med på om operatørselskapene lyser ut. Ikkje så lenge sidan Equinor søkte etter folk eksternt.

At du har kombinasjonen elektro- og automasjonsfagbrev er veldig positivt. Bransjen blir stadig meir fokusert på kompetanse på ulike fagfelt, gjerne stillingar som fungerer på begge områdene.

Lenke til kommentar
Gjest 6fbb8...63a
Zeph skrev (4 minutter siden):

Semco har fått mange offshore. Ellers sjølvsagt følgje med på om operatørselskapene lyser ut. Ikkje så lenge sidan Equinor søkte etter folk eksternt.

At du har kombinasjonen elektro- og automasjonsfagbrev er veldig positivt. Bransjen blir stadig meir fokusert på kompetanse på ulike fagfelt, gjerne stillingar som fungerer på begge områdene.

Følger stadig med. 
 

Mange takk for svar 😄

Anonymous poster hash: 6fbb8...63a

Lenke til kommentar

Eg er litt usikker på kor mykje fokus du skal ha på å ta fleire kurs i privat regi. Mitt klare inntrykk er at det fyrst og fremst er grunnkompetansen og personleg egnaheit som blir prioritert ved tilsetting, om arbeidsgiver sparer nokre dagar med kurskostnadar fordi du har kurset frå før blir ein så liten del av totalkostnaden at det skal være beinhard konkurranse mellom mange gode kandidatar før det er dei sparte tusenlappane i kursing som skiller kandidatane.

Dei fleste av disse kursa varer uansett berre i 5 år før dei må eller bør fornyast. Du må gjerne ta kurs om du har glede og nytte av kompetansen sjølv men det er nok i liten grad slike småkurs som gjer det attraktiv å tilsette. Om du ikkje har dei nødvendige kursa så blir du sendt på kurs før du får reise ut.
Sjølv om det stort sett ikkje er krav til yrkeserfaring etter kursa, så er mange av kursa meir verdt om du også får praktisert det du har lært. Eg har også litt inntrykk av at fleire selskap har preferanser for kvar du bør ha tatt kursa. Så sjølv om kursbeviset i teorien er likeverdig uavhengig av kursarrangør så har fleire selskap sine preferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@The Avatar: Om et firma får 500 søkere, hvorav 400 har kursene og ellers papirene de ønsker, hvilken bunke tror du de kaller inn til intervju fra? Når det er sagt så teller nok personligheten mer enn et skarve fallsikringskurs til en 5000 lapp, sålenge grunnkvalifikasjonene er i boks. 

Trådstarter: Jeg jobbet selv hos Caera i nesten ett år, og det var aldri noe kødd med lønninger, flybilletter eller noe slikt. På Martin Linge var vi på det meste nesten 800 mennesker ombord, så det var mange byrå og firmaer. Caera var et av byråene folk snakket varmest om, kun slått av Slagen om jeg husker rett. Byrå er en ok måte å starte på, sålenge du er klar over at du må være fleksibel mtp rotasjon, den kan fort bli endret uten at du har noe du skal ha sagt. Bare styr unna byrået Top Temp...

Lenke til kommentar
Gjest 6fbb8...63a
Gjest 6fbb8...63a skrev (På 15.3.2021 den 7.26):

Hei.

Søker meg ut offshore og lurte på om det var noen flere kurs enn de jeg allerede har som jeg burde ta.
Skal ut som elektriker/automatiker. (Har fagbrev som telekommunikasjonsmontør også, 3 fagbrev totalt)
I tillegg så har jeg fagskolen elkraft.

Forsovidt så er jeg 30 år gammel med 6 års erfaring fra industri som elektriker.

Har kurs som: sikkerhetskurs, FSE, HLR, AT/SJA, EX grunnleggende og helseattest.

Hvilke andre kurs bør jeg ta?
Fallsikring? (Er vell et krav omtrent?)
NOG-143- tubing? (Het OLF-120 før)
EX-vedlikehold? (Forhåndsvis dyrt, og det kreves vell arbeidserfaring også innen EX områder for at dette skal være nødvendig og ta?)

Eventuelt andre tips om kurs og andre ting som kan være lurt å gjøre.

Og, hva slags andre stillinger kan man få offshore dersom man får erfaring i noen år?
Tenker da på med den utdanningen jeg har med fagbrev og fagskole.

Er så mange yrker og titler, at det er ikke lett å finne ut hva som er hva...

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 6fbb8...63a

Jeg har nå fått meg jobb offshore.

Var som flere her sa, at det ikke er kurs til noen tusen lapper som har noe å si, men heller grunnleggende utdannelse og kompetanse

takker så mye for alle gode svar.

Mvh trådstarter 

Anonymous poster hash: 6fbb8...63a

Lenke til kommentar
Gjest 6fbb8...63a
thyes skrev (10 timer siden):

Grattis! Av ren nysgjerrighet, vil du si hvilket firma du havnet hos? 

Helst ikke, på grunn av nåværende arbeidsgiver.

Men det er et rent elektro firma som jobber kun mot offshore/onshore sektoren. 
De har store kunder slik som Oddfjell, Equinor, Aker, Conoco Phillips med fler.
Det er dermed ikke mulig å bli satt til å jobbe i et stort bygg på land, eller vei og tunell fordi de kun fokusere på off/onshore industrien.


Det er ikke som mange bemanningsbyrå, slik som Top Temp, Carera osv, hvor man kan risikere og bli sendt på andre jobber om de ikke har jobb til deg off/onshore😄

Har tidligere vært i samtale med både Top Temp og Carera, og de sa rett ut, om de ikke har nok jobber off/onshore, så blir det andre typer elektro jobber på land. Det var i tillegg ikke garantert at man kom offshore fordi det var mange foran i køen med lengre erfaring.

Har en god følelse på dette firma jeg har valgt, har hatt flere lange samtaler angående jobber de har, og de var positive til å kurse meg videre som f.eks. EX vedlikehold, EXI, tubing.

Lønna er selvfølgelig ikke helt på nivå om man hadde vært direkte ansatt i Equinor eller Shell, men god nok lønn til at jeg går ned ca 1500 kr i måneden, i forhold til turnus jobben jeg har på land med 12/16 rotasjon.

Turnusen er forresten 14/21 eller 14/14, kommer an på kunden.

Anonymous poster hash: 6fbb8...63a

Lenke til kommentar
Gjest 6fbb8...63a
Zeph skrev (På 15.3.2021 den 19.34):

Semco har fått mange offshore. Ellers sjølvsagt følgje med på om operatørselskapene lyser ut. Ikkje så lenge sidan Equinor søkte etter folk eksternt.

At du har kombinasjonen elektro- og automasjonsfagbrev er veldig positivt. Bransjen blir stadig meir fokusert på kompetanse på ulike fagfelt, gjerne stillingar som fungerer på begge områdene.

Men operatør selskapet slik som Equinor, om de skal ha nye folk, lyser de startsett ut internt, og da eksternt om de ikke får tak i folk internt?

For er ikke fryktelig ofte man ser stillinger ute som håndverker offshore fra operatørselskaper føler jeg.

Anonymous poster hash: 6fbb8...63a

Lenke til kommentar

Stemmer det. Dei lyser ut interne stillingar med jamne mellomrom, men det kan gå lang tid mellom kvar gang dei lyser ut eksternt. Skal dei først lyse ut eksternt så må dei ha gått inn for å auke fast bemanning. Det går jo ein del av med pensjon og enkelte sluttar i løpet av eit år, så av og til må dei eksternt for å få folk inn. Så har dei vel ein avdeling med innleige brukt som buffer.

Om ein då allereie har jobba for eit operatørselskap gjennom eit anna firma så kan det betre sjansane for å bli vurdert ved eksterne stillingar.

Lenke til kommentar
Gjest 6fbb8...63a
Zeph skrev (47 minutter siden):

Stemmer det. Dei lyser ut interne stillingar med jamne mellomrom, men det kan gå lang tid mellom kvar gang dei lyser ut eksternt. Skal dei først lyse ut eksternt så må dei ha gått inn for å auke fast bemanning. Det går jo ein del av med pensjon og enkelte sluttar i løpet av eit år, så av og til må dei eksternt for å få folk inn. Så har dei vel ein avdeling med innleige brukt som buffer.

Om ein då allereie har jobba for eit operatørselskap gjennom eit anna firma så kan det betre sjansane for å bli vurdert ved eksterne stillingar.

Ok. Takker for svar.

Har det inntrykket nå, at det er mye eldre folk i disse selskapene, og som går av med pensjon i løpet av de neste årene som kommer, så mulig det blir flere stillinger lyst ut med årene som kommer

Anonymous poster hash: 6fbb8...63a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...