Gå til innhold

Branntilløp: Frykter hydrogen­eksplosjon på turistskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først: takk for at dere ikke skriver 'termisk rømling' slik NRK gjør:-) Det høres ut som noe som stammer fra Google Translate el.l...

Thermal Runaway er vel ikke noe som 'skaper brann' (brannårsak), men en mulig 'følge av brann' i batterier. Det som skjer i f.eks. LiION-batterier er at temperaturen pga(!) brann blir så høy (thermal runaway temperature) at katodematerialet frigir oksygen som igjen mater brannen og øker temperaturen. Da hjelper det ikke med vanlige slokkemidler som stort sett virker ved å hindre oksygentilførselen, men å kjøle ned batteriet til under Thermal Runaway-temperatur eller å la bratteriet brenne opp.

Dette betyr at brann i batteriet kan re-antenne etter en tid, som beskrevet i f.eks. Tesla's Emergency Response Guide (https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/first_responders/2016_Models_S_Emergency_Responders_Guide_en.pdf), side 21.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Sverre K. said:

Først: takk for at dere ikke skriver 'termisk rømling' slik NRK gjør:-) 

Men de (TU) skriver konsekvent "thermal runway" . Det er ikke så mye bedre.

Quote

Begge batteritypene har single-cell thermal runway isolation

Quote

Der kom det også fram at en såkalt «thermal runway» –

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/12/2021 at 8:25 PM, Sverre K. said:

Thermal Runaway er vel ikke noe som 'skaper brann' (brannårsak), men en mulig 'følge av brann' i batterier. Det som skjer i f.eks. LiION-batterier er at temperaturen pga(!) brann blir så høy (thermal runaway temperature) at katodematerialet frigir oksygen som igjen mater brannen og øker temperaturen.

Ikke helt. Termisk runaway kan starte på mye lavere temperatur, så en brann er ikke nødvendig. Utilstrekkelig kjøling eller for aggressiv lading er nok. (Been there done that). Ukontrollert utlading er også problematisk. Ladningsmobiliteten går opp med temperatur, så om strømmen gjennom cellen i hjovedsak er begrenset av indre motstand går strømmen opp med høyere temperatur som igjen medfører mer ohmisk oppvarming av cellen, som øker temperaturen etc etc.


Det er flere mulige eksoterme kjemiske prosesser som kan starte allerede så lavt som omkring 80C. DIsse prosessene varmer så videre før du til slutt ødelegger separatoren som skaper en intern kortslutning. Frigjøring av oksygen kra katoden er typisk noe av det siste som skjer.

Merk at selv om disse uønskede eksoterme proisessene kan starte så kaldt som 80C så betyr ikke det at de er selvforsterkene, det kommer ann på hvor mye kjøling cellen har. Om den er tilstrekkelig til å fjerne all varmen stopper reaksjonen (Men cellen er fortsatt skadet) Når kaskaden kommer så langt som å starte dekomponering av katoden (ca 150C) blir reaksjonen svært eksoterm og frigjir oksygen, så på det stadiet er det stort sett ingen vei tilbake. Så noen steder vil du bare se dette stadiet karakterisert som runaway.

Forskjellige celler kan naturligvis ha avvikende opptreden.

https://www.sciencedirect.com/topics/chemistry/thermal-runaway

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...