Gå til innhold

Objektiv til GH5


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er på utkikk etter nytt/nye objektiver til GH5. 

 

Men veldig usikker på hva man burde gå for i forhold til filming. 

Har i dag følgende objektiver: 

Panasonic Lumix 12-60mm F3,5-5,6 - BRUKES IKKE
Sigma ART 18-35mm F 1,8 med Metabones Speedbooster Ultra, 0.71x 

 

Syns Sigma ART linsen har vært veldig bra til bilder, men syns ikke autofokus alltid er like bra når jeg har brukt den til filming, føler den sliter litt der.

I tillegg kunne jeg gjerne tenkt meg litt mer zoom.

 

 

Har i tillegg lurt på om man skal bare begynne å filme med manuell fokus, hva er deres anbefalinger? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte også kanskje på en av disse til den prisen som er oppgitt (selv om ingen av de har autofokus og er noe god zoom linse). 

 

SLR Magic 8mm F4 + 1000,-

Helios 44-2 58mm + 1000,-

Samyang 8mm F3.5 500,-

 

Til Zoom lurte jeg på om jeg skulle kjøpe 

Panasonic Lumix - H-FSA100300E (Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II Power OIS) eller om man skulle prøvd å få Panasonic Leica DG Vario Elmar 100-400mm f/4.0-6.3 brukt til rundt 10-12k? 
 
Men om man har noe bra 30-100mm f.eks så hadde det vært det beste :) 
Lenke til kommentar

Sjekk Olympus sine pro-objektiv. De er sylskarpe, små og lette. Finner dem tidvis brukt på Finn om du ikke er fremmed for å spare litt penger.

 

Jeg har filma i mange år, og jeg foretrekker manuell fokus fremfor auto i de fleste situasjoner. Det kommer mest an på hva du skal filme - er det håndholdt "run and gun" kan det være kjekt med autofokus.

Er du mest på stativ, håndholdt nå og da (men mer stillestående enn "run and gun") kan du fint bruke manuell, og du får en mye mer "levende" bruk av det. 

Min erfaring er at forskjellige kamera har forskjellige måter å nå målet - noen pumper frem og tilbake til de treffer fokus, andre er rett og slett veldig treige - som om de gjør en måling og en kalkulert gjetning (som oftest har den rett også) før den stiller fokus - men da kan du være ute av fokus i dyre sekunder før den gjør noe - som vil føles som en evighet når du filmer, og enda lenger når man skal se på i etterkant.

 

Manuell fokus er enda en ting å tenke på når man filmer, men du vil føle du har mer kontroll, mestring, og du vil få en fokusendring som føles mer organisk og ekte. 

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Takk for svar. 

 

Jeg bruker å filme med kamerat håndholdt, har ikke kjøpt meg gimbal ennå. Når det gjelder hva som filmes er det stort sett ting som er i bevegelse, mennesker, fjellturer, arrangementer, sport osv. 

 

Skal sjekke litt nærmere ut Olympus pro-objektivene. Er ikke ekspert, så vet ikke hvor mye man burde investere. Bruker hovedsakelig kameraet bare til å filme ting ute og kanskje i bestefall 1 gang eller 2 i mnd (forhåpentligvis kanskje litt mer til sommeren). 

 

Men for en tele så kan jeg selvfølgelig kanskje betale opp mot 10k. Så Olympus M.Zuiko 40-150mm f2.8 Pro m/1.4x konverter til 8k på finn. Evt alternativ er kanskje Panasonic Lumix G X Vario II 35-100mm f/2.8? 

 

Anbefaler du fast objektiver i forhold til mitt behov?

Føler selv at jeg gjerne vil ha litt zoom i veldig mange settinger - da jeg ofte liker å stå litt på avstand å filme evt ta bilder.  

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...