Gå til innhold

Hvordan er det å være mekaniker på rendyrket elbil verksted?


bbamse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hva slags verksted vi snakker om. Det er de som har startet elbilverksted med elektroingeniører satt på diagnostisere og reparere dyre moduler, og det er verksteder som bytter slitedeler og moduler, med ekstra opplæring rundt høyspenning.

Skulle jeg blitt mekaniker i dag så hadde jeg sørget for å få på plass kurs og opplæring av arbeid med høyspenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (27 minutter siden):

Spørs hva slags verksted vi snakker om. Det er de som har startet elbilverksted med elektroingeniører satt på diagnostisere og reparere dyre moduler, og det er verksteder som bytter slitedeler og moduler, med ekstra opplæring rundt høyspenning.

Skulle jeg blitt mekaniker i dag så hadde jeg sørget for å få på plass kurs og opplæring av arbeid med høyspenning.

Jeg tenker vi skal få frem informasjon på fagarbeider nivå, mekaniker med ordinært fagbrev som skal jobbe på bil verksted. Spørsmålet er også rettet mot rendyrkede elbil verksted - derfor drar jeg frem tesla som eksempel på det. 
 

men det er også interessant å høre om mekanikere som skrur blant annet på elbil og hvordan de opplever det kontra fosilbiler.

Lenke til kommentar

Har en sønn som skal stake ut utdanningsløpet for tiden, og har forsøkt å hinte om at dette kan være en vei å gå, om han vil jobbe med noe fysisk istedenfor å studere mer teoretiske fag.
Selv er jeg elektronikkingeniør og har samtidig mekket og restaurert bil i 40 år (og jobber med noe helt annet 🤪), og det virker som om det ikke er så veldig mange som har god dekning på begge de fagområdene som er nødvendig for å jobbe med elbil.

Jeg vil tro at markedet er der, og vil bli større etter hvert som tiden går.
Kanskje ikke helt svar på spørsmålet i tråden, men heller ikke helt på siden?

Lenke til kommentar
jr_605 skrev (På 24.2.2021 den 19.49):

Har en sønn som skal stake ut utdanningsløpet for tiden, og har forsøkt å hinte om at dette kan være en vei å gå, om han vil jobbe med noe fysisk istedenfor å studere mer teoretiske fag.
Selv er jeg elektronikkingeniør og har samtidig mekket og restaurert bil i 40 år (og jobber med noe helt annet 🤪), og det virker som om det ikke er så veldig mange som har god dekning på begge de fagområdene som er nødvendig for å jobbe med elbil.

Jeg vil tro at markedet er der, og vil bli større etter hvert som tiden går.
Kanskje ikke helt svar på spørsmålet i tråden, men heller ikke helt på siden?

Stilig! Ja, det er gjerne litt i pose og sekk å velge denne retningen nå vil jeg tro. Mekanisk, elektrisk, data - fremtidens fagarbeider det. Vi antar vell også at det blir flere elbiler i en eller annen form - ikke at det må være biler heller. La oss heller si, vi antar det kommer flere maskiner som skal gjøre arbeid for oss. Fremtidig jobb med andre ord.

du nevner et stikkord der. Nødvendig for å jobbe med el bil - det er noe av det jeg tenker på og gjerne vil vite mer om. Faktisk har jeg sluttet i yrket for kanten år siden, det var veldig skittent, mye smuss, og forurensende. Trivdes ikke i det klimaet. Å så prøver jeg se for meg hva som er skittent med en elbil? 
 

ser igrunn for meg et sterilt verksted med hvit frakker! 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...