Jump to content
ImaaPotato

Arbeidsgivere: Holder sertifikater, kurs noen vekt?

Recommended Posts

Jeg går for tiden et to-årig studium i Frontend-utvikling mens jeg tar edX CS50 på siden. De tilbyr et sertifikat for ca. 2000kr som viser at du har gjennomført og bestått kurset. Jeg googlet litt, og det virker som det er delte meninger om slike sertifikater får deg til å fremstå som litt "amatør" eller om det faktisk har noe å si. Hvis noens arbeidsgivere innen IT/Frontend leser dette hadde jeg vært interessert i å vite hva slags inntrykk det hadde gitt dere om man hadde et slikt kurs på CVen

Det er dokumentasjon på kompetanse, så det er nyttig å ha, og har du sertifikatet så bør du sette det opp på CVen. 

Derimot er eg ikkje like sikker på at det er verdt å bruke pengar på slike kurs. Har arbeidsgiver nytte av at du har slik kompetanse så vil du stort sett få kurset gjennom arbeidsgiver. Dette er ikkje ein stor kostnad for arbeidsgiver. 

Står det mellom to kandidatar med potensiell årslønn langt over 500 k så er det svært likt om det utslagsgivande blir at arbeidsgiver sparer seg 2000 kr ved å tilsette den som har sertifikatet frå før. 

• Like 1

Tror jeg formulerte meg litt dårlig. Kurset i seg selv er helt gratis, men selve sertifikatet som viser at du har bestått kurset koster penger.

Jeg forstår også at man ofte får slike kurs gjennom arbeidsgiver, men jeg er fortsatt student og ønsker å heve kompetansen min til jeg skal ut i arbeidslivet slik at jeg stiller litt sterkere fra start.