Gå til innhold

Holder det å kunne engelsk fagterminologi i programmeringsspråk?


Anbefalte innlegg

De fleste ressurser jeg bruker for å lære meg programmeringspråk er på engelsk. I javascript bruker jeg ord slik som primitive data types, deconstruction, object literals, array methods, etc. Det jeg lurer på er om hvor viktig det er å kunne de norske variantene av disse ordene i f.eks. et jobbintervju?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en samtale med læreren min i Dataelektronikk om dette, hvor jeg spurte om jeg skulle bruke "hardware" og "software eller "maskinvare" og "programvare". "Fastvare" ("firmware") hadde han ikke engang hørt om før, og er heller ikke en begrep jeg er komfortabel med å bruke (uttrykk brukt i norsk media - Tek.no etc.), så vi ble fort enige om å bruke de engelske begrepene fordi det er det som er fagspråket.

Har også nettopp fullført en større besvarelse om nettverk hvor jeg har konsekvent brukt de engelske begrepene - "router", "switch" etc., istedet for "ruter" og "svitsj".

Dette blir subjektivt, men jeg vil si at det er mest riktig å bruke de engelske fagordene istedet for en fornorsking av dem. MEN at du skal kunne gjøre rede for hva de forskjellige begrepene betyr - beskrivelsen av funksjonene - på norsk.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha møtt noen som helst i arbeidslivet som har benyttet seg av særnorske faguttrykk. I den grad det er norsk så er det direkte oversatt. F.eks. inheritance => arv; base class => baseklasse, primitive data types => primitive datatyper osv. Selv koden skrives faktisk på engelsk selv om man ikke har sett snurten til utenlandske programmerere i bedriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...