Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er engelsk en trussel mot norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes slike "kom med argumenter"-tråder er litt skivebom. Selvfølgelig er jeg åpen for å diskutere ulike emner og jeg ønsker veldig gjerne å hjelpe til, men det er så mye mer verdi i at du legger ut dine argumenter først, slik at du som skriver oppgaven får muligheten til å reflektere over de tankene du allerede har gjort deg om temaet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er norsk så veldig påvirket av engelsk da? Hvis du sammenligner med feks danskene, så bruker de mye flere engelske ord, kanskje du kan bruke den vinklingen i oppgaven? Danskene bruker feks "teenager" der vi bruker tenåring, og jeg synes det høres helt grusomt ut. Håper ikke vi kommer dit, jeg synes det er viktig å ta vare på språket vårt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi klarer fint å ødelegge språket vårt selv uten Engelsk. Bare se på ting som ordene "tæppe" og "vippse". Samt ting som fjerningen av kjønn på ord. Det heter jo f.eks. ikke "ei jente/jenta" lengre. Nå heter det en jente/jenten. Skj- og kj-lydene forsvinner siden ingen lengre klarer å uttale dem og blir erstattet med sj- og s-lyd. Og for å gjøre forvirringen komplett så har vi to fullverdige, likestilte skriftspråk selv om nesten ingen bruker et av de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"tæppe" er vel et godt eksempel på at "engelsk ødelegger språket vårt", da det er et engelsk ord, hvor man velger å ikke bruke et norsk ord i stedet, samtidig så er det vanskelig å finne et godt norsk ord som beskriver det å legge kortet borti noe, på en enkel måte, sveipe burde kanskje vært brukt, men dette er vel også egentlig et engelsk ord. 

At språket er i utvikling er vel egentlig godt, og helt normalt, selvom det for meg også er vondt at kj-lyden forsvinner, siden jeg har brukt en del tid på å lære meg det, brukte sj før. 

Hadde ikke språket utviklet seg, så hadde vi snakket og skrevet tilnærmet dansk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aleks855 skrev (22 timer siden):

Jeg synes slike "kom med argumenter"-tråder er litt skivebom. Selvfølgelig er jeg åpen for å diskutere ulike emner og jeg ønsker veldig gjerne å hjelpe til, men det er så mye mer verdi i at du legger ut dine argumenter først, slik at du som skriver oppgaven får muligheten til å reflektere over de tankene du allerede har gjort deg om temaet.

Skjønner veldig godt hva du mener, og jeg er enig i tanken😊 Men oppgaven jeg skriver om handler om hvordan andre ser det og ikke så mye av mitt eget synspunkt...

Lenke til kommentar

Vil det ikke da være mer hensiktsmessig å intervjue noen? En for og en i mot? 

Personlig synes jeg ikke at et språk kan ødelegges, det kan bare utvikle seg. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. De som snakker engelsk nå vil ha problemer med å kommunisere med sine engelske forfedre. Er det engelske språket blitt ødelagt? Et bedre spørsmål vil være om engelsk har en stor påvirkning på det norske språket, noe som åpenbart er sant. Det interessante spørsmålet handler ikke om språk, men kultur. Er den innflytelsen amerikansk kultur har på vesten negativ eller positiv? På mange måter negativ mener jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...