Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a3 etron vs Mercedes cla


Susa91

Anbefalte innlegg

19 hours ago, Susa91 said:

Tusen takk for svar 🙏🏻😀

tror du jeg som nå skal kjøpe min første bil også vil syns den er like kjip/stiv, eller er dette bare noe man opplever hvis man er vant med andre MBer tror du? 🤔

Syns de nyeste modellene er kjempe fine, ‘en de er dessverre over mitt budsjett på maks 250k (helst under).

den jeg nå har sett på er en 2016 modell som blir solgt av en privatperson, den har gått 76000 og ligger ute til 230k. 

hva ville du ha valgt som en bra bil med mitt budsjett (200k-250k) med plass til hundebur, som både ser fra ut men også er rimelig i drift ? 😊

Hvor stivt satt opp bilen er tror jeg du skal legge mindre vekt på når det er førstebilen. Men om du gjør som liehen sier over, styrer unna AMG-pakke (M-pakke for bmw og s-line for audi) så er sjansen stor for at du merker mindre til harde understell. CLA er et godt alternativ i så måte, med relativt god plass.

Utvalget er jo noe dårlig når man skal litt ned i årsmodell, og det skal være el eller hybrid. Har kjørt Outlander phev og er ikke veldig imponert, men den har solgt godt, så mulig den er bedre enn min kresne smak likte.

Om plass er viktigere enn el bør vel Mazda (6, til nød 3) og Wv Passat tas med i beregningen. Du får vel litt mer bil for pengene enn med de tyske premiumene, om man uansett ikke skal gå bananas i utstyrssirkuset. Servicekostnader opplever jeg ikke som noe negativt med premium, naboen min med Ford betaler det samme (og ofte mer enn) jeg har betalt hos både Møller og Berthel O S. 

Prøvekjør først og fremst, sett opp et par tre alternativer som du står igjen med, og ta dem gjerne med hit for vurdering. Mange her med bra peil. På Broom (spør Benny eller noe slikt) finner man også en del info om spesifikke gjentakende feil på mange modeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, bzzlink said:

Vet ikke hva du har i mnd. budsjett, men jeg tror du kan kjøpe en ny bil for samme månedspris som det koster å drifte en hybrid som er ute av nybilgaranti.

Hvis du har mulighet til å lade hjemme hadde jeg sett på elbil.
Omtrent ikke drivstoffutgifter
Halv årsavgift
Lave driftskostnader

 

30A63096-8E5D-403B-AF9E-3E7035848A9A.png

 

205CD2BC-9ADD-4C8A-B2C6-DF8A227F70F8.png

 

Jeg ville ikke anbefalt et billån over 10 år der man kun har råd til å betale de månedlige avdragene og ikke har råd til å spare det den taper seg i verdi. Når bilen skal byttes ut har du liten eller ingen egenkapital igjen (avhengig av når den byttes ut) og du må låne igjen. Har man ikke så mye egenkapital ville jeg startet med en rimeligere bil der man har råd til å både betale lånet og dekke verditapet. Etter hvert vil du ha mindre og mindre behov for lån ved bytte av bil. 

Skulle man evt. kun ha råd til avdragene er det uansett bedre med kortere lånetid, ettersom det vil være mer verdi igjen på bilen når lånet er nedbetalt og egenkapitalen er økt. Et grovt regneeksempel: Bilpris: 250' Egenkapital: 50' Lån: 200' over 5 år. Bilen som kjøpes er 3-4 år gammel og taper seg ca 10% i verdi årlig. Da vil man ha økt egenkapitalen betraktelig etter 5 år. 

Lenke til kommentar
On 2/11/2021 at 12:46 PM, liehen said:

Jeg ville ikke anbefalt et billån over 10 år der man kun har råd til å betale de månedlige avdragene og ikke har råd til å spare det den taper seg i verdi. Når bilen skal byttes ut har du liten eller ingen egenkapital igjen (avhengig av når den byttes ut) og du må låne igjen. Har man ikke så mye egenkapital ville jeg startet med en rimeligere bil der man har råd til å både betale lånet og dekke verditapet. Etter hvert vil du ha mindre og mindre behov for lån ved bytte av bil. 

Skulle man evt. kun ha råd til avdragene er det uansett bedre med kortere lånetid, ettersom det vil være mer verdi igjen på bilen når lånet er nedbetalt og egenkapitalen er økt. Et grovt regneeksempel: Bilpris: 250' Egenkapital: 50' Lån: 200' over 5 år. Bilen som kjøpes er 3-4 år gammel og taper seg ca 10% i verdi årlig. Da vil man ha økt egenkapitalen betraktelig etter 5 år. 

Hvilken bil sikter du til som er 3 år gammel? De som er diskutert i tråden her er under 1 år unna garantiutløp. Husk å ta med verkstedregningene på en hybridbil fra den er 5-9år gammel.... Det er ikke billig.

Lånefinansieringen på bruktbil er heller ikke billig. 

Dersom vi legger til grunn 50 egenkapital, så kan man kjøpe en ny elbil og betale ned over 8 år for samme prisen som en bil til 250k.

Så, om man kan lade hjemme, så er det en nobrainer. 

B6F5D1CE-DE11-4553-9E57-CD460E02A948.jpeg

EBD91C2B-9884-4276-9BD9-3B0738661E88.jpeg

Lenke til kommentar
On 2/12/2021 at 10:49 PM, bzzlink said:

Hvilken bil sikter du til som er 3 år gammel? De som er diskutert i tråden her er under 1 år unna garantiutløp. Husk å ta med verkstedregningene på en hybridbil fra den er 5-9år gammel.... Det er ikke billig.

Det står to 2018-modeller hos min lokale merkeforhandler til "på-ruta-pris" 259'. Det vil forundre meg om det ikke er såpass prutningsmonn at du får de til under 250'. Ellers er jeg enig med deg ift. hybrid, det kan være skummelt. Dette har jeg nevnt i mitt første svar i tråden. Men CLA'n er ikke hybrid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...