Gå til innhold

Slik velger du riktig ladeløsning til elbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at dere snakker ned behovet for å ha hjemmeladere med høyest mulig uttak. I familien har vi hatt mange ulike elbiler de siste 10 årene. Erfaringene er at om man kjører mindre enn 20 mil daglig klarer man seg med kun 10A når man lader hjemme. Av sikkerhets grunner er det likevel bra med en ladeboks. Hurtiglading og shuko lading trengs da bare om man er på reise.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IKKWPI7P skrev (17 minutter siden):

Bra at dere snakker ned behovet for å ha hjemmeladere med høyest mulig uttak. I familien har vi hatt mange ulike elbiler de siste 10 årene. Erfaringene er at om man kjører mindre enn 20 mil daglig klarer man seg med kun 10A når man lader hjemme. Av sikkerhets grunner er det likevel bra med en ladeboks. Hurtiglading og shuko lading trengs da bare om man er på reise.

Jeg vil si man klarer 100 km på Schuko. Fungerer fint og de fleste jeg kjenner lader slik. Om man en sjelden gang skal på langtur kan man hurtiglade kvelden før slik at man tar toppladingen hjemme. I helgene har mange også mulighet til å fullade bilen og la batteriprosenten synke sakte men sikkert utover i uken. Skulle det bli for lite kan man ta en kjapp hurtiglading.

Ved slik lading kan man hurtiglade relativt mye veid opp mot prisen av en montert ladeboks, særlig om man bor i et borettslag eller sameie som har sin egen ladeløsning.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte PHEV, og det fulgte med en 10A schukolader. 

Den skal lade fra dedikert stikk med egnet jordfeilbryter. Sånt hadde ikke jeg (utestikket var på samme kurs som varmekabler i 2 rom, så jeg måtte skru av disse for å være sikker på at ikke sikring gikk - testa og erfarte dette). 

Så for meg stod det om å legge opp en ny, dedikert kurs for et utestikk til schuko, eller å legge opp en ny kurs til en laderobot. 

Da er valget enkelt. Gikk for Easee, og plugger nå i bilen når jeg kommer hjem. Tibber sørger for at lading startes på natta, når strømmen er billigst. Og jeg sover bedre enn om den skulle trukket 2,3kW i flere timer av gangen fra et stikk som egentlig ikke er ment å belastes kontinuerlig mer enn ca. 1,6kW (ifølge elektriker). 

La opp 3-fas 400V, 20A kurs til laderen. La 4mm2 kabel, så sikring på kursen kan økes ved behov i fremtiden, men jeg regner med at dette skal holde til vårt bruk i lang tid, selv om vi kjøper en bil som støtter raskere lading. 

Lenke til kommentar

Da har du ikke tatt høyde for at effekttariffer er på vei. Hvor "harde" de vil bli gjenstår å se, men om de blir "harde" så vil den ENE toppen du har hatt i inneværende måned danne grunnlaget for hele avregningsperioden for nettleien. Så langsom lading på natt vil trolig få økt popularitet. Det vil kanskje lønne seg å ta denne ENE toppen på nærmeste ladestasjon.

Lenke til kommentar

Effekttariffer basert på forbrukstopper har fått mye kjeft i høringer. Nå er Glitre Energi Nett og Elvia(tidl.Hafslund) i gang med prøveordninger hvor nettleia er litt billigere om natta for å oppmuntre folk til å lade da. I motsetning til mange andre forslag til effekttariff er denne enkel å gjennomføre da de fleste elbiler har ladekalender allerede. Det blir spennende å se hva resultatene blir når prøveperioden er over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kahuna skrev (2 timer siden):

Effekttariffer basert på forbrukstopper har fått mye kjeft i høringer. Nå er Glitre Energi Nett og Elvia(tidl.Hafslund) i gang med prøveordninger hvor nettleia er litt billigere om natta for å oppmuntre folk til å lade da. I motsetning til mange andre forslag til effekttariff er denne enkel å gjennomføre da de fleste elbiler har ladekalender allerede. Det blir spennende å se hva resultatene blir når prøveperioden er over.

De har jo vært frekke nok til å øke fastbeløpet hver mnd, så totalt sett tap uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...