Gå til innhold

Feil med ekstern harddisk, filsystemfeil?


JonH

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2,5 harddisk i et eksternt kabinett som har noen problemer. I filbehandleren får jeg opp hvor mye som er brukt og ledig, men finner ingen filer. Tidligere i kveld kopierte jeg noen filer fra harddisken til den interne i pc'en og alt så ut til å virke. Har testet verktøyet for å kontrollere for filsystemfeil, men scanningen stopper fordi den ikke klarer å lese stasjonen, men optimalisering og defragmentering ser ut til å fungere. Hva kan være galt her? Harddisken eller det eksterne kabinettet, eller begge?

Edit:
Når jeg forsøker å åpne disken i utforsker får jeg beskjeden "Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses."
Nå gikk jeg videre inn i innstillingene, og den klarer fint å vise lagringsbruk for disken, fordelingen av ulike filtyper stemmer, men for blant annet musikk og bilder er det brukt mer enn 4 PB??

Endret av JonH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (58 minutter siden):

Ta en backup så snart som mulig og kjøp en ny disk! Deretter må du gjerne forsøke å sette opp disken på nytt, men det er eventuelt plan <B 🙂

 

Greit

 

Men har Du oppgradert operativsystemet (fra leopard OS på mac´n) etter 2013, etter at Du tok i bruk disk (WD disk) ?

Feilen kan også være så enkel som «foreldrekontroll» instillinger.....

 

Du kan og prøve IBAS som har «noen» gratis program.

https://www.ibas.com/no/data-recovery-software/#versions

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
trn100 skrev (8 timer siden):

Ta en backup så snart som mulig og kjøp en ny disk! Deretter må du gjerne forsøke å sette opp disken på nytt, men det er eventuelt plan <B 🙂

 

Har bestilt ny disk så den kommer kanskje i morgen 🙂

Hvordan skal jeg ta backup? 

Lenke til kommentar

Tidligere i går kveld var det uproblematisk å kopiere fra den, men andre veien var det problematisk. Fikk beskjed om at disken var skrivebeskyttet ved alle filer over 1mb, mindre filer gikk fint å kopiere til den. Det meste har jeg backup av, men denne fungerte som midlertidig lagring inntil jeg fikk ordnet mer plass... Har to andre eksterne som er nesten identiske kopier av hverandre, men de også begynner å bli eldre så har bestilt to nye.

Skal sjekke ut verktøyene fra ibas, men venter til jeg har fått de nye jeg har bestilt sånn i tilfelle jeg skulle få mulighet til å hente ut noe 🙂

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tak i ny harddisk som er klart til bruk, tilfelle jeg kan hente ut data.

Med chkdsk får jeg ulike feilmeldinger:
- File record segment is corrupt.
- File record segment is an orphan.

Nesten litt nostalgisk, har ikke vært i dos-modus siden windows 3.1...
Hva er veien videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...