Gå til innhold

Vi eksporterer gass for drøye 100 milliarder kroner årlig – Nå er det over, sier sjefen for EUs investeringsbank [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frank Olsen skrev (13 minutter siden):

Nå er det eksport av naturgass vi diskuterer her, og der er Tyskland vår desidert største kunde.

Så hvordan utviklingen for sol og vind ser ut i resten av verden er forholdsvis uinteressant 🙂

Hvorfor fjernet du deler av sitatet og korter ned premisset? Jeg gav deg noen fine linker med hva Tyskland gjør og planlegger å gjøre for å løse problemet. 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 minutt siden):

Sorry 🙂

Dårlig med tall på det Marokko-hydrogenet.
Spørs om ikke dette er et luftslott.

Det viser planer ut mot fremtiden. Det er flere slike prosjekter gående, og flere av dem er signert angående land i Afrika som Tyskland ønsker å bygge opp solindustri ved. 

Du velger fremdeles å ignorere havvind og dens vekst også ser jeg. Er det noen grunn til det? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Det viser planer ut mot fremtiden. Det er flere slike prosjekter gående, og flere av dem er signert angående land i Afrika som Tyskland ønsker å bygge opp solindustri ved. 

Du velger fremdeles å ignorere havvind og dens vekst også ser jeg. Er det noen grunn til det? 

Vind er forferdelig ustabilt og krever 100 % backup til enhver tid.
Det viser tydelig igjen i den siste måneden med stille og kaldt vær.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (Akkurat nå):

Vind er forferdelig ustabilt og krever 100 % backup til enhver tid.
Det viser tydelig igjen i den siste måneden med stille og kaldt vær.

Ergo må en ha overkapasitet. Det gjør at man produserer maks av det nettet takler tidligere på dagen og ut senere, samt man lagrer energi til når sola går ned og vinden løyer med det man produserer over dette igjen. 

Ref. hydrogenprosjektet du mener er et luftslott. Da regner jeg med du hopper inn i den tankegangen fordi utgangspunktet ditt og argumentasjonen din avhenger av at det er et luftslott. Noe som jo er greit. Men fint om du innrømmer det selv. 

 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

At sol og vind aldri vil kunne ta over for all kraftproduksjon, særlig ikke ved kalde vintre.
Og dersom Tyskland skal kutte ut all bruk av kull, som i dag står for 35 % av elektrisitetsproduksjonen så må de importere kollossale mengder med gass framover, også fra Norge.
Så må en huske på at kun ca 12 % av Tysklands gassforbruk brukes til strømproduksjon.
Resten blir brukt i industrien (~35%), til fjernvarmeanlegg (~10%), annen virksomhet, handel, tjenester (~11%)  og til private husholdninger (~25%).

For å slippe å gjenta meg selv, så vil jeg henvise til mine øvrige innlegg i denne tråden som tar for seg alle de punktene som du her lister opp (som nødvendigheten av voldsom utbygging av sol og vind innen EU, nødvendigheten av å ha gasskraftverk (etter hvert fyrt med hydrogen) for å supplere når sol og vind ikke rekker, at nåværende elproduksjon står for en bare liten del av EU's energibruk m.m).

Det viktigste du bør tenke på er EU's ambisjon om 55% reduksjon av CO2-utslipp innen 2030 og til tilnærmet null i 2050. Å tro at den utvikling som er på full fart innen EU ikke får betydning for verdens tilbydere av fossil energi (deriblant Norge) er ren ønsketenkning og mangel på evne til å ta innover seg realitetene.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 29.1.2021 den 12.12):

Det er sjokkerende om du tror at de som står for dette prosjektet ikke vet om hva som er gjort tidligere i Norge og andre land. Hvor naiv går det an å være HF? Dessuten vil det være ganske kjent hva en kan vente seg av et slikt prosjekt. Det en ønsker å få ut av prosjektet er finpussing videre av teknologiene som elektrolyse, komprimering (ev lagre flytende hydrogen) og se på drift av gassturbin og dampturbin. Veldig konkret er det å gjøre nødvendige endringer på gassturbinen for å kunne gå på fra 0% til 100% hydrogen. Generelt er det lite epokegjørende ved dette prosjektet. En tenker seg bare at det er fornuftig å begynne med et 12 MW system før en bygger kommersielle system på 500 MW!

Vel, for å sitere di kilde: "World's først integritet hydrogen power-to-power demonstrasjon launched" Ingen grunn til personangrep om naivitet. Veit ikke om det er bedre at dei lyg eller famler i blinde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 time siden):

Vel, for å sitere di kilde: "World's først integritet hydrogen power-to-power demonstrasjon launched" Ingen grunn til personangrep om naivitet. Veit ikke om det er bedre at dei lyg eller famler i blinde.

Verdens første er som du vet ofte et fleksibelt begrep. Noen vil kunne mene at et prosjekt med 12 MW effekt ut er noe helt annet enn Utsira-prosjektets 65 kW. Som jeg tidligere har sagt så er det intet nyskapende eller originalt med dette prosjektet i Frankrike. Det er et praktisk prosjekt med vel kjente komponenter for å teste ut power to power i en realistisk skala (i forhold til hva en venter vil komme det neste tiår). Jeg er av den oppfatning at dette prosjektet er svært relevant i forhold til det vi har i møte. Antagelig må (bør) det mange flere prosjekter og forskning til før en begynner å bygge verk på rundt 500 MW. Bare få prosent bedre virkningsgrad tjener fort inn kostnadene til utviklingsprosjektene!

Beskrivelse av Utsira-prosjektet:

"In order to store the surplus energy, a 10 Nm3 /h Hydrogen Technologies electrolyser with a peak load of 48 kW, a 5 kW Hofer compressor and a 2,400 Nm3 , 200 bar hydrogen storage pressure vessel are installed. To generate power when there is no wind, or too much wind, a 55 kW MAN hydrogen internal combustion engine and a 10 kW IRD fuel cell were installed".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...