Gå til innhold

Koble webcam til mac og pc samtidig


kingofcali

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hjemmekontor hvor jeg har en stasjonær pc og skjerm i tillegg til thunderbolt-3 kabel fra den eksterne skjermen til Macbook. Jeg har i tillegg et eksternt webkamera festet på den eksterne skjermen. 

Både PC og Macbook brukes daglig til forskjellige ting og av praktiske grunner så vil jeg gjerne kunne møte på videokonferanse på begge steder litt avhengig av hvilken plattform jeg bruker i det konferansen skal være.

Per nå så er webkameraet koblet til inngang på ekstern skjerm, noe som gjør at det kun er macbook som "finner" dette kameraet. Kobler jeg kamera over på stasjonær PC så vil det kun være pc som finner webcam.

Er det noen som vet om en lur løsning her for å slippe å bytte om på kablene hver gang? Kanskje en eller annen form for splitter finnes? (vet at jeg kan bruke innebygget webcam på mac, men spør selvfølgelig i håp om å unngå dette).

 

Endret av kingofcali
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (10 timer siden):

Dette er ingen enkel oppgave. Det enkleste er nok bare å plugge det i det du skal bruke, eller ha 2 ulike cams. Alternativ kan du streame det kameraet du bruker over til den andre maskinen, men det er neppe helt optimalt. Du kan gjøre dette med f.eks VLC (VideoLAN).

Vil det si at en form for USB-splitter ikke vil fungere?

1 x usb(hun) til 2 x usb(han) hvor en går til skjerm og den andre går til stasjonær pc?

Lenke til kommentar
kingofcali skrev (20 minutter siden):

Vil det si at en form for USB-splitter ikke vil fungere?

1 x usb(hun) til 2 x usb(han) hvor en går til skjerm og den andre går til stasjonær pc?

USB-splitter vil sjeldent fungere for webkamera. Du kan kanskje klare å få det til med et kamera som kun støtter USB2.0(eller eldre) og som er gjerrig på båndbredden. Men da må du kanskje ha nytt kamera uansett + splitter(switch) og kostnaden er minst like høy som å bare kjøpe et kamera nr 2.

Et alternativ her kan være å strømme kamera over nettverket, men i stede for VLC så vil jeg anbefale NDI Tools. Dette er gratis verktøy og fungerer ganske bra etter min erfaring. Disse finner du her: https://www.ndi.tv/tools/#download-tools

Du bruker da NDI Scan Converter på den maskinen som har webcameraet, og velger den til autostart + at den skal strømme webcameraet ut.

Så bruker du NDI Virtual Input på den maskinen som skal bruke kameraet, og velger autostart og rett kilde. I møteromsprogrammet da så velger du NDI Virtual Input som kilde.

Vær obs på at dette vil kreve 1GB nettverk mellom maskinene og kan gi noe forsinkelse. I tillegg er dette oppsettet uten sikkerhet, så alle på nettverket kan i prinsippet hente video fra kameraet ditt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...