Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan måle rørlegger mål?


Anbefalte innlegg

Trengte noen overganger, og fant fort ut at Rørleggere bruker tommer og ikke det metriske systemet.

Fikk beskjed av han jeg sjekket med hos leverandøren etter vi fikk første feil, og fikk beskjed at man ikke kunne måle slik.

Så da lurer jeg på hvordan man skal måle til neste gang.

Skulle ha en Nippelmutter. Den ene jeg målte på som vi skulle skru inn på målte jeg med caliper til å være nær 3/4", og den vi skulle skru inn på den igjen målte jeg innvendig til være nær 1/2". 

Jeg fikk motsatt av hva jeg skulle ha, siden det ikke stod noe god beskrivelse. Nettsiden er kun for proffer, og siden jeg ikke er rørlegger så gikk det som det gikk.

Siden den jeg fikk var mutter på 1/2", og den passert perfekt inn på den jeg målte til å være 3/4".

Så da gjettet jeg når jeg bestilte ny at jeg skulle ha 1/2" til 3/8" siden det var neste størrelse jeg fant, og det var korrekt. Så den jeg målte til 1/2" var 3/8".

Så hvor er selve målet på størrelsen tas?

Fra Elektriker yrket så er det yttermål. Altså en M20 nippel, er 20mm utenpå gjengene som gjør at den akkurat går igjennom ett 20mm hull. Like enkelt og greit som det metriske systemet er.

20210120_102232.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Knoyken skrev (12 timer siden):

Standard rørgjenge i Norge er BSPP så søker du etter BSPP tabell skal du se at du finner utav det🤗

En slik tabell sier jo ingenting om hvor man skal ta målet.

Det virker nesten som det er innvendig mål i røret. Men det finnes jo rør med forskjellig tykkelse på veggene.

Lenke til kommentar

Utvendig mål

AndersT2 skrev (13 minutter siden):

En slik tabell sier jo ingenting om hvor man skal ta målet.

Det virker nesten som det er innvendig mål i røret. Men det finnes jo rør med forskjellig tykkelse på veggene.

Utvendig diameter på ytterkant gjenge.

I norge sier vi feks 1/2" ansatsnippel. Eller som delen din over 1/2" x 3/8" overgangs nippelmuffe. Deler vi ordet i to nippel-muffe ser vi at nippel(utvendig) 1/2" kommer først og muffe(innvendig) 3/8"kommer sist.

I andre land er betegnelsen slik for samme eksempel R15 x R10.

Slik rør og deler er laget og standarisert kan du si at rør på xx mm bruker deler på x/x" tomma.

Alle rør måles i millimeter untat gamle gjengerør de måles i tomma med fingjenge. Men der kommer det inn overgamger som passer med de nye delene.

10-13mm er 3/8"

14-16mm er 1/2"

17-25mm er 3/4"

25-34mm er 1" 

 

Innvendig diameter måles i DN feks DN25 tilsier at invendig diameter skal være 25mm da kan du bruke feks et 28mm rør med 1.5mm rørvegg eller et 30mm rør med 2.5mm rørvegg.

Finnes selfølgelig deler med millimeter gjenger  også. Men disse er spesielle som de som er betegnet M20 samt ganle klemrings deler.

 

Lenke til kommentar

Å konvertere millimeter til tommer er ikke noe problem.

Men er ute etter HVOR målet skal tas.

Tok 2 nye bilder hvor jeg måler den som er 3/4" oppgitt fra produsenten. Og det naturlige for meg er å måle utenpå gjengene, som gir ett mål på 1", mens det innvendige gir 3/4"

Men for eks. den som vi endte opp med å trenge 3/8" på, så er det indre rørmålet langt mindre, og det eneste jeg egentlig får målt der var inne mot gjengene som viste 1/2", og dermed ikke riktig.

Da må det vel være en eller annen tabell som viser ytre mål til riktige mål.

20210121_082248.jpg

20210121_082234.jpg

Lenke til kommentar

Kilde : https://en.m.wikipedia.org/wiki/British_Standard_Pipe

Idag bruker vi de dimensjonene som 1" = 33.25mm

Se tabellen i linken for alle konverteringsmål.

 

At least 41 thread sizes have been defined, ranging from 116 to 18, although of these only 15 are included in ISO 7 and 24 in ISO 228.[3][4][5][6] The size number was originally based on the inner diameter (measured in inches) of a steel tube for which the thread was intended, but contemporary pipes tend to use thinner walls to save material, and thus have an inner diameter larger than this nominal size. In the modern standard metric version, it is simply a size number, where listed diameter size is the major outer diameter of the external thread. For a taper thread, it is the diameter at the "gauge length" (plus/minus one thread pitch) from the small end of the thread. The taper is 1:16, meaning that for each 16 units of measurement increase in the distance from the end, the diameter increases by 1 unit of measurement.

Lenke til kommentar

Gir egentlig enda mindre mening, siden 1" som jeg kjenner den er 2,54mm, når man tenker enkelhet.

Når jeg måler utenpå gjengene, så får jeg 3/4 målet til å ca stemme.

Så slik jeg leser den så er Major diameter utvendig (Topp av gjenge), og minor innvendig.

 

Må si jeg er glad jeg ikke ble rørlegger.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 21.1.2021 den 8.46):

Å konvertere millimeter til tommer er ikke noe problem.

Men er ute etter HVOR målet skal tas.

Tok 2 nye bilder hvor jeg måler den som er 3/4" oppgitt fra produsenten. Og det naturlige for meg er å måle utenpå gjengene, som gir ett mål på 1", mens det innvendige gir 3/4"

Som du er inne på, så måles rørgjenger innvendig i røret, slik at et 3/4" rør er nominelt 3/4" innvendig. For å komplisere det enda litt mer, så er det ikke alle rør som har samme veggtykkelse heller lenger (det finnes både tynnere og tykkere enn "standarden", så selv om de har ytterdiameter som passer til 3/4" (nominelle) rørgjenger, så er det ikke sikkert innvendig diameter er akkurat 3/4". Og særlig på fittings og overganger kan det nok være slik at hullet er enten større eller mindre enn gjengene skulle tilsi.

Det er to muligheter for å være sikker; enten prøve med deler du vet dimensjonen på, eller å slå opp i en tabell hvor ytter- og innerdiameter (om du skal måle inni en del med innvendige gjenger) for selve gjengene (BSP) står.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...