Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Focus Mk2 2008 engine malfunction uten feilkoder


Anbefalte innlegg

Hei,

Kanskje noen har noen innspill og tanker her. Opplevde i forrige uke at min Ford Focus 2008 MK2 gikk i nødmodus og gir meg feilmeldingen "Engine malfunction". Bilen går som sådan i "limp mode" og mister en betydelig del av motorkraften.

Fra tidligere har jeg en feilkode-leser fra Biltema liggende i bilen da jeg har hatt litt trøbbel for et års tid siden.
Saken er at denne nå ikke gir meg noen feilkoder, og jeg klør meg litt i hodet over hva som kan være galt.

Her er hva jeg har gjort, så langt:
- Byttet dieselfilter
- Byttet termostat
- Byttet lufttrykkssensor (i fjor viste det seg at det var denne som måtte byttes, men da hadde jeg ikke samme symptomer som nå).

Ingen av disse har vist seg å løse problemet, og jeg googler meg grønn uten å finne ut hva som kan være galt. Noen snakker om at det kan være problemer med turboen og styringen av denne; andre snakker om at ECUen må byttes og noen sier at det kan være luftmassemåleren som er synderen.

Jeg har vurdert å kanskje kjøpe en mer avansert feilkode-leser, eller i verste fall skrote bilen, men har tenkt at det er verdt å gjøre litt mer undersøkelser for å se om noen kanskje har vært borti lignende problemer før og har noen innspill. 

Spør gjerne om noe er uklart. Håper at noen kan være med å synse litt her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte Forscan til min Mondeo for å reprogramere dysene. Det programmer kunne gjøre mye rart og sikkert detektere feil som ikke en enkel feilkodeleser kan.

Var bare en OBD kabel til USB, og softwaren til pc var gratis.

Men det var en 2006 modell og vet ikke om softwaren funker til nyere biler. Burde sjekkes ut iallefall.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 17.1.2021 den 14.27):

Jeg brukte Forscan til min Mondeo for å reprogramere dysene. Det programmer kunne gjøre mye rart og sikkert detektere feil som ikke en enkel feilkodeleser kan.

Var bare en OBD kabel til USB, og softwaren til pc var gratis.

Men det var en 2006 modell og vet ikke om softwaren funker til nyere biler. Burde sjekkes ut iallefall.

Takk! Har sett litt på Forscan og en litt mer avansert ODB-leser, men det hjalp å ta den ned til det lokale verkstedet i første omgang. Fikk beskjed om at det var noe som hadde med turboen å gjøre, mest sannsynlig, så har fått bestilt en ordentlig "diagnosetime" hos en Ford-forhandler. Regner med å finne ut hva som er galt. Indikasjonene så langt er at det kan være vakuumstyringen av turboen, så skal få testet om denne gir vakuum som den skal eller ikke snart. I beste fall kan jeg fikse dette selv uten å måtte betale tusenvis i verkstedstimer. 

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...