Gå til innhold

Oppgradering av gammel pc


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg forsøker nå å finne ut av hvordan jeg skal få oppgradert pc'en min Ser at jeg må bytte ut Hovedkort, CPU og RAM for å komme noe sted. Har et budsjett på rundt 10 000kr. Kunne tenke meg en SSD på 500gb. 

Specs er som følger:
        CPU
            Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz    34 °C
            Ivy Bridge 22nm Technology
        RAM
            16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 899MHz (10-10-10-27)
        Motherboard
            ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX (LGA1155)    26 °C
        Graphics
            S24C350 (1920x1080@60Hz)
            4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (EVGA)    33 °C
        Storage
            238GB Crucial_CT256MX100SSD1 (SATA (SSD))    32 °C
            931GB Western Digital WDC WD10EACS-00ZJB0 (SATA )    30 °C

Kjører dette på en gammel Corsair TX 650W PSU. Må denne byttes? 

Har sett på et par oppgraderingspakker på komplett:

https://www.komplett.no/product/1172350/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-9-5900x

https://www.komplett.no/product/1158483/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-z490-i5-10600k

 

Hva burde jeg gå for? er det noen som har forslag til eventuelt andre komponenter? Forstår det som at GPU'en nok vil være flaskehalsen fremover, men tenker at det kan være lurt å kjøpe en CPU med grei ytelse da jeg ønsker å skifte ut GPU senere. Og må jeg bytte PSU? den er jo eldgammel og jeg er usikker på om den har utganger som støtter nyere hovedkort. 

Takker på forhånd for alle svar. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du har stilt spørsmålet før, selv første genrasjon ryzen 5 og 7 er nok oppgradering for deg.

Prisen er muligens noe stiv syns jeg hvis ikke du har behov for det beste. Men litt vanskelig å vite hvordan ting blir finnes jo 8k spilling men det betyr ikke det blir stort behov fremover.

TX650 bør være ok men vil anbefale TX850 eller EVGA supernova helst ved nye bygg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at du ikke holder ut et år til? Nå er det sjelden lurt å vente på noe siden noe annet nytt bestandig  vil være rett rundt neste hjørne igjen, men i dette tilfellet er de snakk om DDR5 mot slutten av året på Intel Alder Lake og AMD Zen 4 CPUer.

[DDR4 er allerede 6 år gammelt så det ville for meg vært et surt eple å kjøpe kort tid før DDR5 lanseres på mainstream platformer]

 

Hvis strømforsyningen din er like gammel som resten av bygget bør den definitivt byttes ut.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Mener du har stilt spørsmålet før, selv første genrasjon ryzen 5 og 7 er nok oppgradering for deg.

Prisen er muligens noe stiv syns jeg hvis ikke du har behov for det beste. Men litt vanskelig å vite hvordan ting blir finnes jo 8k spilling men det betyr ikke det blir stort behov fremover.

TX650 bør være ok men vil anbefale TX850 eller EVGA supernova helst ved nye bygg.

Helt riktig, jeg har stilt spørsmålet før. Hadde litt lavere budsjett på det tidspunktet, og har lagt til ett par lapper. Når du sier "nok oppgradering", hva legger du i dette?

Ser jeg burde ha nevnt dette i posten, men ønsker å kjøre en del tunge spill som f.eks. Flight Simulator 2020, Cyber Punk osv.

Plus at jeg ønsker å investere litt for årene fremover. Men nå kan det være et problem pga. neste års? lansering av DDR5

 

Lenke til kommentar

Om du kan vente nesten et år til, så er det klart at det å vente til neste generasjon CPU og RAM vil være gunstig med tanke på framtidsrettet PC. Skjermkort kan du naturligvis bytte oftere - det har du nok også gjort. Jeg kjøpte selv 3570K og GTX 680  rundt 2011-2012. Skjermkortet ble byttet ut 2 ganger før jeg igjen byttet CPU og HK. RAM tror jeg faktisk ble med over i neste bygg. 

 

Lenke til kommentar
Nwader skrev (På 14.1.2021 den 22.50):

Er du helt sikker på at du ikke holder ut et år til? Nå er det sjelden lurt å vente på noe siden noe annet nytt bestandig  vil være rett rundt neste hjørne igjen, men i dette tilfellet er de snakk om DDR5 mot slutten av året på Intel Alder Lake og AMD Zen 4 CPUer.

[DDR4 er allerede 6 år gammelt så det ville for meg vært et surt eple å kjøpe kort tid før DDR5 lanseres på mainstream platformer]

DDR5 er helt tullete å vente på. Første x86-plattform med DDR4-støtte var X99, men dette ble utdatert samtidig som DDR3-plattformene Z87 og Z97 til tross for DDR4 og flere kjerner. Likevel var X99 og LGA2011-3 veldig dyr å kjøpe ved lansering:

  1. Hovedkortene og prosessorene var dyre fordi de lå i toppsjiktet - dette kan du regne med vil være tilfelle denne gang også
  2. DDR4 kostet omtrent dobbelt så mye per GB som DDR3 - dette kan du også regne med vil gjenta seg
  3. Du trengte dobbelt så mange minnestikker - dette vil nok ikke være tilfelle denne gangen.
  4. Det tok halvannet år før det kom virkelig bra DDR4 RAM - det kan ta enda lengre tid denne gangen.
  5. Haswell-E hadde en elendig DDR4-kontroller og minnekompatibilitet ble aldri virkelig bra - regn med at dette vil gjenta seg.

Jeg kan derfor på ingen måte anbefale noen som sjelden oppgraderer å vente et år for å kunne betale ekstra for å være en BETA-tester. Det er rett og slett et elendig råd!

Så er spørsmålet om prosessorer som bruker DDR5 faktisk kommer ut i år:
Intel har planer om å lansere en ny generasjon på slutten av året, men Intel har ikke klart å følge planene sine de siste 7-8 årene.
AMD skal visstnok komme med en DDR5-plattform i 2022, men det er jo enda lengre unna.

 

Ameal skrev (På 14.1.2021 den 23.51):

Helt riktig, jeg har stilt spørsmålet før. Hadde litt lavere budsjett på det tidspunktet, og har lagt til ett par lapper. Når du sier "nok oppgradering", hva legger du i dette?

Ser jeg burde ha nevnt dette i posten, men ønsker å kjøre en del tunge spill som f.eks. Flight Simulator 2020, Cyber Punk osv.

Plus at jeg ønsker å investere litt for årene fremover. Men nå kan det være et problem pga. neste års? lansering av DDR5

Hvis det bare er spill du skal bruke maskinen til bør du se på en Ryzen 5600X eller kanskje 5800X. Når 12 kjerner faktisk blir viktig for spill vil ikke en Ryzen 5900X være relevant uansett.

Intel er i utgangspunktet ikke langt bak i spill, men de støtter ikke PCIe 4.0. Den neste generasjonen med Intel-prosessorer og hovedkort som kommer om et par måneder gjør det, men det er liten grunn til å forvente stor ytelsesforskjell opp mot AMD sine tilsvarende 6- og 8-kjernere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (46 minutter siden):

DDR5 er helt tullete å vente på. Første x86-plattform med DDR4-støtte var X99, men dette ble utdatert samtidig som DDR3-plattformene Z87 og Z97 til tross for DDR4 og flere kjerner. Likevel var X99 og LGA2011-3 veldig dyr å kjøpe ved lansering:

  1. Hovedkortene og prosessorene var dyre fordi de lå i toppsjiktet - dette kan du regne med vil være tilfelle denne gang også
  2. DDR4 kostet omtrent dobbelt så mye per GB som DDR3 - dette kan du også regne med vil gjenta seg
  3. Du trengte dobbelt så mange minnestikker - dette vil nok ikke være tilfelle denne gangen.
  4. Det tok halvannet år før det kom virkelig bra DDR4 RAM - det kan ta enda lengre tid denne gangen.
  5. Haswell-E hadde en elendig DDR4-kontroller og minnekompatibilitet ble aldri virkelig bra - regn med at dette vil gjenta seg.

Jeg kan derfor på ingen måte anbefale noen som sjelden oppgraderer å vente et år for å kunne betale ekstra for å være en BETA-tester. Det er rett og slett et elendig råd!

Så er spørsmålet om prosessorer som bruker DDR5 faktisk kommer ut i år:
Intel har planer om å lansere en ny generasjon på slutten av året, men Intel har ikke klart å følge planene sine de siste 7-8 årene.
AMD skal visstnok komme med en DDR5-plattform i 2022, men det er jo enda lengre unna.

Innen teknologi er det ganske fjernt å tro at kommende lanseringer vil foregå på samme måte som foregående. Er ikke noe annet enn nedsnødd synsing du kommer med 🤭

Lenke til kommentar
primeop skrev (1 time siden):

Innen teknologi er det ganske fjernt å tro at kommende lanseringer vil foregå på samme måte som foregående. Er ikke noe annet enn nedsnødd synsing du kommer med 🤭

Jeg vil påstå det er enda mer nedsnødd å anbefale komponenter ut fra hva man tror kommer til å skje i fremtiden.

Det er ikke en gang sikkert at du vil kunne kjøpe en x86-prosessor som bruker DDR5 i 2021

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 minutter siden):

Jeg vil påstå det er enda mer nedsnødd å anbefale komponenter ut fra hva man tror kommer til å skje i fremtiden.

Det er ikke en gang sikkert at du vil kunne kjøpe en x86-prosessor som bruker DDR5 i 2021

Men hva er vitsen med DDR5 ram? er vel få tilfeller man merker forskjell muligens SLI eller hvis du har råeste cpuene på markedet.

Men for vanlige brukere bør det være nok med ryzen 1700 en godt stund. Eventuelt ryzen 2700.  Samt GTX 1080 TI til mest gaming.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (10 minutter siden):

Vitsen med DDR5 RAM er å øke båndbredden mot systemminnet, slik at større datasett kan behandles effektivt.

Ja største problemet mener jeg fleste hovedkort klarer kun 2 stk Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 16GB (2x8GB)

Særlig andre genrasjon ryzen, usikker med intel, men tror det er noe med brikkesettet ikke er optimalisert for 4 stk raske minnebrikker særlig sokkel LGA2011-3 som er utgående, så vil heller si problemene er quad channel støtte en treg ram. for på overklokking og manuel profiler er mange hovedkort som ikke heletatt booter over 3100 frekvens siden man må overklokke hovedkortet\cpu. Da det ikke blir satt automatisk ved tilkobling.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...