Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget PC - No signal, men tidvis inn i POST.


Anbefalte innlegg

God kveld,

Jeg har akkurat bygd en PC nå i dag, som jeg har sittet et par-tre timer med. PC-en har et par ganger kommet til POST-skjermen, hvor jeg har også kunnet gå inn i BIOS, men den kommer ikke lengre.

Q-LED på hovedkortet oppfører seg også meget rart, da det i førsten lyste konstant gult (DRAM), deretter ved noen boots grønt (BOOT), lyse ingenting (som burde være bra) og nå de par siste gangene mens jeg skriver dette innlegget; hvitt (VGA).

Har forsøkt å resette CMOS, selv om det er et nytt hovedkort. Har også byttet SATA-kabel til harddisken, da jeg googlet at dette kunne være en løsning, men uten hell. Har også dobbeltsjekket at minnebrikkene er støttet av hovedkortet.

Et par ganger har jeg kommet forbi POST, med en Windows-feilmelding om "kernel is missing", noe som er grunnen til at jeg byttet SATA-kabel.

Noen som kan hjelpe meg her?

Spesifikasjoner er som følger:

ASUS ROG Strix B460-F Gaming
Intel i3 10320 CPU
ASUS GTX 1070Ti GPU
Corsair CX650M PSU
G.Skill Trident  Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC
Western Digital 1 TB Black HDD
Western Digital SN730 256GB NVME M.2

EDIT: Har nå kommet meg i POST-skjermbildet igjen, hvor det står på litauisk "ruošiamas automatinis taisymas" som tydeligvis betyr "forbereder seg på automatisk korreksjon" i følge Google Translate. Det skjer derimot ingenting.
EDIT2: For hver 3. gang jeg hard-restarter PC-en, så kommer den til POST-bildet og uten noen lys på Q-LED seksjonen. Derimot virker det som om PC-en fryser for det skjer ingenting videre.
EDIT3: Jeg kommer meg til BIOS ved å trykke "del" kontinuerlig når jeg starter PC-en, men den fryser i BIOS.
EDIT4: Jeg har nå fjernet GPU-en. Det lyser allikevel hvitt på Q-LED ca. hver fjerde reboot, så da kan det iallefall ikke være noe feil med GPU-en, med mindre hovedkortet som er splitter nytt også har feil med sin GPU-brikke.

Boot-Error.jpg

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du erfaren med PC-bygging (har du bygd PC før?)?
Hvis ikke:
- sjekk at du har koblet alle strømkontaktene på hovedkortet (det er som regel to)
- sjekk at du har koblet strømkabel  til grafikk-kortet (mange grafikk-kort har en egen strømkabel i tillegg til sporet de sitter i)

Lenke til kommentar
On 1/9/2021 at 8:10 PM, Welhaven said:

God kveld,

Jeg har akkurat bygd en PC nå i dag, som jeg har sittet et par-tre timer med. PC-en har et par ganger kommet til POST-skjermen, hvor jeg har også kunnet gå inn i BIOS, men den kommer ikke lengre.

Q-LED på hovedkortet oppfører seg også meget rart, da det i førsten lyste konstant gult (DRAM), deretter ved noen boots grønt (BOOT), lyse ingenting (som burde være bra) og nå de par siste gangene mens jeg skriver dette innlegget; hvitt (VGA).

Har forsøkt å resette CMOS, selv om det er et nytt hovedkort. Har også byttet SATA-kabel til harddisken, da jeg googlet at dette kunne være en løsning, men uten hell. Har også dobbeltsjekket at minnebrikkene er støttet av hovedkortet.

Et par ganger har jeg kommet forbi POST, med en Windows-feilmelding om "kernel is missing", noe som er grunnen til at jeg byttet SATA-kabel.

Noen som kan hjelpe meg her?

Spesifikasjoner er som følger:

ASUS ROG Strix B460-F Gaming
Intel i3 10320 CPU
ASUS GTX 1070Ti GPU
Corsair CX650M PSU
G.Skill Trident  Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC
Western Digital 1 TB Black HDD
Western Digital SN730 256GB NVME M.2

EDIT: Har nå kommet meg i POST-skjermbildet igjen, hvor det står på litauisk "ruošiamas automatinis taisymas" som tydeligvis betyr "forbereder seg på automatisk korreksjon" i følge Google Translate. Det skjer derimot ingenting.
EDIT2: For hver 3. gang jeg hard-restarter PC-en, så kommer den til POST-bildet og uten noen lys på Q-LED seksjonen. Derimot virker det som om PC-en fryser for det skjer ingenting videre.
EDIT3: Jeg kommer meg til BIOS ved å trykke "del" kontinuerlig når jeg starter PC-en, men den fryser i BIOS.
EDIT4: Jeg har nå fjernet GPU-en. Det lyser allikevel hvitt på Q-LED ca. hver fjerde reboot, så da kan det iallefall ikke være noe feil med GPU-en, med mindre hovedkortet som er splitter nytt også har feil med sin GPU-brikke.

Boot-Error.jpg

Jeg sitter på et nytt system med samme minnebrikker, og sliter noe for jævlig med det samme. Det er dog et Amd Ryzen system. 

Jeg har konkludert at det må være minnerelatert for den booter fint med en av de Neo brikkene, men alskens feil med begge to.

Hvilken cpu kjøler har du? Jeg har en AIO vannkjøling om det kan være relatert.

Lenke til kommentar

Mine fancy G.skill brikker fungerte ikke på X570 hovedkortet, så jeg byttet dem med brikker som sto i et intelbygg. Problem solved for min del.

De er tregere de jeg satte inn, men så lenge de fungerer så stresser jeg ikke. G.Skill brikkene fungerte også utmerket i intelbygget, og med riktig hastighet. 

Kan nok lønne seg å sjekke ut minnekompabilitet før kjøp neste gang.

Lenke til kommentar

Glem det jeg skrev om minnebrikkene. Det er ikke det da feilen oppsto igjen. 

Dette driver meg til vanvidd. Den fungerer utmerket med bare en brikke men ikke to. Neste mistenkte for min del er faktisk cpu. Fant en artikkel som konkluderte om at CPU var synderen. Venter en 5900x om ikke lenge så får vi se da.

Lenke til kommentar

Hei Gibblay,

Jeg fikset problemet, så har ikke vært inne her da tråden var død. 

For å svare på dine spørsmål:
Kjøler så brukte jeg en fra Arctic Freezer, så AIO-en din er nok ikke syndebukken.
Jeg har testet med tre sett minnebrikker; to som ikke er "kompatible" selv om de allikevel fungerte ypperlig med en stick, derimot samme problem med to sticks. Det siste paret som var kompatible ga også samme feil.

En "syndebukk" som går igjen fra diverse forum er bøyde pinner på CPU. Demonterte kjøleren og var ingen bøyde pins der. Kjørte også Intel sin CPU-test software som ga "Pass" på alt.

Til slutt er det kun hovedkortet som sitter igjen som syndebukk og jeg fikk godkjent retur av Komplett på dette. 

Jeg ville kjørt en CPU-test hvis jeg var deg for å se om den kan gjøre deg noe klokere. Er det noe defekt med CPU-en så bør man jo få beskjed via en test i de fleste tilfeller iallfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...