Gå til innhold

Skal jeg prioritere CPU eller GPU?


Lycke_

Anbefalte innlegg

Jeg er i fasen med å planlegge en splitter ny PC for gaming, grafisk hobbysyssel og noe videoredigering. For nå har valget falt på Ryzen prosessor og Nvidia GPU. Egentlig var planen en Ryzen 7 5800x og 3070 gpu, men etter å ha kikket litt rundt, virker det som om Ryzen 5 og 3080 kan være en aktuell fordeling av pengene. 

Hva tenker dere? Budsjettet ligger på max 25000, helst under, men minst Ryzen 5 og 3070, samt 32GB ram og 1TB SSD (M.2). Er forberedt på å vente på de aktuelle delene, og vil helst ha pcen ferdigbygd, men klarer å bygge den selv også. 

Endret av Lycke_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Har ikke noe erfaring med redigering. Du skriver "noe" videoredigering, så jeg tenker at om oppgaven tar litt lengre tid så vil det ikke være et problem. Såfremt at den svakere prosessoren er nok egnet at det ikke tar veldig mye tid.

Jeg tenker at du vil oppleve det som et større problem hvis det du spiller ikke flyter godt.

 

Lenke til kommentar

Hvis mulig bør du vente med grafikkort til neste generasjon når mellkomkortene får 16GB.

Hvis du har et grafikkort du kan bruke i mellomtiden (10-serie eller nyere) kan du gå for kan du kjøpe 5900X og vente med grafikkort. 30-serien er halvannet år nå og prisene er høyere en release. Å betale ekstra for noe som når end of life om noen måneder er ikke en god deal. 5900X og diverse har kommet ned i pris, så der er det bare å kjøre på.

Jeg ville ikke anbefalt noen å kjøpe 30-serie så sent med mindre det skal brukes til oppgaver som gir inntekt.

Lenke til kommentar

Som dere sikkert ikke har sett, er denne tråden over ett år gammel, det samme er pc-en som resulterte. Valgmulighetene ble kraftig begrenset av både tilgjengelighet og pris.

Eneste cpu jeg fikk tak i var ryzen 7, så jeg gikk for den. Å få nok deler til en hel pc var nesten umulig, og jeg hadde backordere på samtlige deler i nærmest alt av butikker. 

Gpu var det siste jeg fikk tak i, 3080 ble raskt utelukket. Til slutt fant jeg et asus 3070 tuf gaming med relativ kort leveringstid (tror det var 3mnd) til det som da var en blodpris på rundt 7000kr. Bare dager senere viste det seg å være ett kupp. Kortet kom etter ca 4 uker, og jeg er så langt veldig fornøyd selv om det ikke ble helt som planlagt.

 

Endret av Lycke_
Lenke til kommentar
3 hours ago, Lycke_ said:

Som dere sikkert ikke har sett, er denne tråden over ett år gammel,

 

Oisann. Beklager. Denne tråden var høyt nok oppe i dagen til å fremstå som fersk, men jeg ser nå at det skyldes liten forumaktivitet.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...