Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Ny mobbekultur på skolearanaen?


Gjest 4f3f3...cd4

Anbefalte innlegg

Gjest 4f3f3...cd4

Jeg har en sønn på 11 år (6 klasse) som slet med mobbing de første årene på barneskolen. Etter intens jobbing og samarbeid mellom skole og hjem fikk vi bukt med det i 4 klasse. 

Det siste halvåret derimot har ting begynt å bli vanskelig igjen. Sønnen min sliter med div allergier, så han er ofte snufsete og hoster. Han har tatt 4 negative corona-tester siden august, og vi mistenker nå at han har pådratt seg bronkitt (lege er selvsagt kontaktet). Hostingen hans fører nå til at han er blitt et lett mål på skolen. Stort sett alle som hoster får høre at de har corona, og ertingen som var tidligere i mars er nå godt over til plaging. I dag startet dagen med at sønnen min gråt fordi han visste det ikke ville bli så kjekt å bli møtt med plaging i skolesammenheng igjen.

Jeg har forstått at det er slik i flere klassemiljøer, og lufter meg derfor her med dere. Tror dere at coronasituasjonen har skapt nye mål for mobbesituasjonen? Ikke bare hosting, men jeg tipper det er barn som kommer fra familier som har opplevd flere utfordringer knyttet til coronaen, som nok ikke har det så lett nå. Burde dette kanskje kommet opp og frem i lyset? Tipper at noen psykologer, helsesøstre og sosialantropologer har observert endringen (og kanskje det er noen av de her inne?).

 

 

Anonymous poster hash: 4f3f3...cd4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4f3f3...cd4 skrev (6 minutter siden):

Jeg har en sønn på 11 år (6 klasse) som slet med mobbing de første årene på barneskolen. Etter intens jobbing og samarbeid mellom skole og hjem fikk vi bukt med det i 4 klasse. 

Det siste halvåret derimot har ting begynt å bli vanskelig igjen. Sønnen min sliter med div allergier, så han er ofte snufsete og hoster. Han har tatt 4 negative corona-tester siden august, og vi mistenker nå at han har pådratt seg bronkitt (lege er selvsagt kontaktet). Hostingen hans fører nå til at han er blitt et lett mål på skolen. Stort sett alle som hoster får høre at de har corona, og ertingen som var tidligere i mars er nå godt over til plaging. I dag startet dagen med at sønnen min gråt fordi han visste det ikke ville bli så kjekt å bli møtt med plaging i skolesammenheng igjen.

Jeg har forstått at det er slik i flere klassemiljøer, og lufter meg derfor her med dere. Tror dere at coronasituasjonen har skapt nye mål for mobbesituasjonen? Ikke bare hosting, men jeg tipper det er barn som kommer fra familier som har opplevd flere utfordringer knyttet til coronaen, som nok ikke har det så lett nå. Burde dette kanskje kommet opp og frem i lyset? Tipper at noen psykologer, helsesøstre og sosialantropologer har observert endringen (og kanskje det er noen av de her inne?).

 

 

Anonymous poster hash: 4f3f3...cd4

Det vi har følt mest på er at virker som det i større grad har oppstått klikker og grupperinger som utestenger.
I starten av pandemien var det veldig fokus på at også barn bare skulle holde seg til noen få, og da ble det lett å bruke dette som argument for å utelukke noen. 

Mulig dette uansett hadde skjedd uavhengig av koronatiltakene, men virker som det nå har blitt mer akseptert å utelukke/utestenge, og at de voksne i større grad kan gjemme seg bak korona/bruke korona som unskyldning for ikke å bry seg/se en annen vei.

Og når det var hjemmeskole ble barna flere ganger oppfordret til å selv gå sammen i mindre grupper/finne en partner å jobbe med, uten at lærerene tok inn over seg at dette legger opp til utestegning og kan føles sårt for de som ikke blir valgt/blir valgt bort. 

Nedstengning eller reduksjon i organisert idrett kan også ha vært uheldig, da mange barn som ikke finner seg helt til rette i sitt vanlige skolemiljø har fått redusert eller mistet en annen arena de kunne støtte seg på og som var viktig for dem for å føle tilhørighet/mestring/trivsel.

I tillegg har mange tilpassede opplegg for barn som har diverse vansker og som trenger litt andre arenaer/aktiviteter blitt redusert eller helt borte. Disse barna kan i større grad oppleve angst/depresjon/frustrasjon etc. 
Spesielle og tillpassede opplegg ser ut til i størst grad å bli ofret pga økt tid til smittevern etc. Dette går ut over de mest sårbare barna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...