Gå til innhold

Avtale mellom meg og samboer


K N

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg arver en del penger, og tenker å bruke mesteparten av disse pengene til å betale ned gjeld. All gjeld er felles mellom samboer og meg.

Vi begge ønsker at dette skal gå riktig for seg, og tenkte å høre her hvordan man kan løse dette på en best mulig måte.

Hun tjener litt mer enn meg. 
Hun kan få utbetalt bonus fra arb.giver (ved oppnådd resultat).

Vi overfører 80% av lønn til regningskonto pr mnd.
Vi eier hus sammen (50% hver)
Vi eier bil sammen (50% hver)
Alle utgifter er felles generelt.

--

Jeg ser for meg en avtale hvor det står at ved salg av hus/om det skulle bli brudd skal jeg ha x antall kroner mer enn hun for at jeg skal få tilbake min del.
Men hun kan jo også få bonus fra arbeidsgiver, så vi ser for oss at hun kan betale ned med x antall tusen pr år for å "jevne ut" den summen over tid.

--

Hvordan lager man en slik avtale?
Høres løsningen OK ut? For oss ser det greit ut, men hadde vært ålreit med andre sine synspunkt eller løsninger på tilsvarende situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde fått med en klausul som forplikter begge til å betale 50/50 i salgsomkostninger, samt eventuelle utbedringer som må gjøres i forbindelse med forberedelsene til salget. Selv om dere har betalt ujevnt frem til salget er satt - syns jeg er det er rettferdig at disse merkostnadene fordeles likt. Uavhengig av hvem som har betalt mest.

Veldig bra at dere er "føre var" og lager en skikkelig plan for alle utfall. 

Lenke til kommentar

De fleste husker å sikre den part som går inn med ekstra egenkapital. Dette går som regel fint så lenge det ikke blir nedgang i boligprisene. Hvis man avtaler at A skal ha XX kr mer enn B ved et brudd, vil det få et urimelig utfall for B. Husk derfor å ikke bare lage en avtale som dekker prisoppgang, men også hva som skjer ved prisnedgang.

Dere burde også tenke igjennom hvordan kostnader ved salg skal fordeles. Hvordan gjør dere det hvis den ene velger å kjøpe ut den andre. Skal den som blir kjøpt ut dekke feks noe av kjøpsomkostninger til ny bolig etc.

Et alternativ (ikke sikkert det er mulig) er at dere splitter lånet i hver deres halvdel og er realkausjonister for hverandres lån. Slik kan du bare ha "ditt" lån. For å gjøre dette kreves det at dere har en mer solid økonomi enn hvis dere har lånet sammen.

Lenke til kommentar

Her vil nok det enkleste bli om du setter pengene i et globalt indeksfond.
Dette har historisk sett høyere avkastning en renten på boliglånet, og dere vil derfor ikke tape på det. 

Din samboer setter "overskuddet" sitt inn i et eget fond. Nå hun har spart opp så fondene deres er like store, kan dere evt bruke pengene på nedbetaling av lån. 

Med så lave renter vi har nå, vil inflasjonen spise opp boliglånet, så det lønner seg ikke å betale ned dette hvis man har mulighet til å sitte med det.

Lenke til kommentar

Har dere en samboeravtale fra før? I så fall kan dere revidere den med dette tillegget.

I hovedsak bør dere gjøre én av følgende:

  1. Tinglyse endring i eierforhold.
  2. Separere ut lån slik at de står på hver av dere. Dere blir da ansvarlig for hver deres halvdel. Ikke alltid banken blir med på dette, spesielt om det er stor forskjell i inntektsnivå.
  3. Opprette eller legge til noe slikt i samboeravtalen: Ved salg eller utkjøp av bolig (%adresse) skal innskutt egenkapital med markedsjustering tilbakeføres den som har foretatt innskuddet. Notér også ned summen det er snakk om med datering. Dette hensyntar at du får mer om boligen stiger i verdi, og at du får mindre om boligen synker i verdi.

Generelt er det ganske krevende å håndtere månedlig ekstrainnbetaling på et par tusen kroner med mindre man går for alternativ 2, da det vil kreve jevnlig oppdatering på de andre punktene.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...