Jump to content
Sign in to follow this  
Harald Brombach (digi.no)

CentOS-endringer gjør at tusenvis må bytte Linux-distribusjon [Ekstra]

Recommended Posts

Føler Ubuntu tvinger deg i andre retninger den og. For å laste ned server image må man liksom lete etter knappen for å bare laste ned. Det er mye mas om MAAS, Cloud, K8s.. Helst så skal man kjøpe VPS en eller annen plass med ubuntu på...

Jeg skulle laste ned CentOS i går, og da la jeg merke til at den ikke hadde støtte for lengre enn 2021.. stussa litt på det, men nå vet jeg hvorfor.

Oracle er et advokatkontor som også driver med tech.

De har gjort så mange "sleasy" ting de siste årene at jeg ikke ville stolt på dem et sekund!

• Like 4

openSUSE og Ubuntu kan ikke uten videre erstatte CentOS, det krever litt jobb. Ikke har de like lang levetid heller, selv om fem år med Ubuntu LTS vil kunne være nok for mange.

CloudLinux og RHEL er åpenbare alternativer, men disse kommer ikke i noen ferdig gratis-utgave.

Scientific Linux ble erstattet av CentOS for lenge siden, og er i praksis nedlagt.

Dermed sitter vi igjen med Oracle Linux frem til en eventuell Rocky Linux er klar for produksjon.

Den gode nyheten er at Oracle har behandlet Linux-brukerene sine bra så langt og nok fortsatt vil ha gode insentiver for å fortsette i samme spor. Oracle Linux er gratis, har 10 års levetid og kommersiell support er tilgjengelig til betraktelig bedre priser enn hos Red Hat.

Jeg har selv hatt Oracle Linux i produksjon i 7 år og synes ikke det har vært mer problematisk enn RHEL og CentOS, som jeg for øvrig også har lang erfaring med. 

Edited by Roy Olsen