Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på bot


Anonym90

Anbefalte innlegg

Hei jeg fikk bot for noen uker siden og har sendt klage fordi jeg mener jeg fikk bot mens jeg betalte for parkerings plassen min. Men nå nærmer fristen seg og saken har ikke blitt ferdig behandlet. Skal man fortsatt betale boten eller vente? det ble sagt at det kan ta flere uker før den blir ferdig behandlet. 

Bot klage.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på at det påløper renter og gebyrer under en klage? Står vel at den ikke kan sendes til inkasso før klagen er behandlet, men jeg synes samtidig det skal være merkelig å måtte betale før behandlingen er ferdig også... 

Går kanskje an å høre med de om akkurat det?

Er nok lurt å kontakte de ja, du kan havne i en kinkig økonomisk situasjon hvis du får inkasso innblandet i dette her.

Lenke til kommentar
Nettels skrev (4 minutter siden):

Er nok lurt å kontakte de ja, du kan havne i en kinkig økonomisk situasjon hvis du får inkasso innblandet i dette her.

Det står jo på boten at kravet ikke kan sendes til inkasso før klagen er behandlet.  Å betale en bot du er uenig i, ville for meg liksom vært å innrømme litt at man er berettiget boten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 timer siden):

Det står jo på boten at kravet ikke kan sendes til inkasso før klagen er behandlet.  Å betale en bot du er uenig i, ville for meg liksom vært å innrømme litt at man er berettiget boten

Vel, betaling pluss klage er ikke innrømmelse. Det løper alltid renter på krav som ikke betales, selv om de bestrides (så fremt kravet viser seg å være riktig). Og i enkelte tilfeller påløper også gebyrer. Kommunale parkeringsbøter kan f. eks. tvangsinndrives uavhengig av klagen. Private kan ikke sende til inkasso, men det kan etter omstendighetene tilkomme andre typer gebyrer.

Avhengig av saken og motparten kan det være verdt å ta risikoen for renter og merkostnader, fordi det koster/er slitsomt å kreve tilbake penger selv om du har aldri så mye krav på dem. Men om motparten er en seriøs aktør kan du godt betale selv om du klager. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (5 minutter siden):

Vel, betaling pluss klage er ikke innrømmelse. Det løper alltid renter på krav som ikke betales, selv om de bestrides (så fremt kravet viser seg å være riktig). Og i enkelte tilfeller påløper også gebyrer. Kommunale parkeringsbøter kan f. eks. tvangsinndrives uavhengig av klagen. Private kan ikke sende til inkasso, men det kan etter omstendighetene tilkomme andre typer gebyrer.

Avhengig av saken og motparten kan det være verdt å ta risikoen for renter og merkostnader, fordi det koster/er slitsomt å kreve tilbake penger selv om du har aldri så mye krav på dem. Men om motparten er en seriøs aktør kan du godt betale selv om du klager. 

Nei, jeg sier ikke at det er innrømmelse heller, jeg sier bare at det for meg hadde føltes litt som å si seg enig i boten. TS må gjøre som han selv føler er fornuftig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...