Gå til innhold

Altibox og trådløst nett


Anbefalte innlegg

Vi har hatt Telenor internett og pga stort hus 2 ASUS RT-AC66U B1 i AP modus(kablet). Nå har vi fått fiber og må forholde oss til  Altibox.  Da ble det trådløse nettet vekk bortsett fra i nærheten av den nye ruteren.  Iflg teknikker på kundesenteret var det bare å kable Asusene til  ruteren og flytte dem tilbake så ville problemet løse deg. Det så bra ut i starten men etter en kort stund (noen minutter) ble det trådløse nettet fra Asus vekk. Det kommer og går. Jeg kontaktet kundeservice igjen (ventet 1t 20min☻). Det var det ingen hjelp å få. De hadde bare service på sine produkter. Jeg resatte en av ruterne og startet på nytt. Den er kablet pluss at en kabel går til Altiboxe- dekoderen.  TV fungerer men det trådløse gjør det ikke.  Nå kommer jeg inn på ruteren men ikke på nett.  Den er på AP modus. No Connection kommer raskt.

Noen forslag til hva som er feil?

ASUS.jpeg

ASUS2.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/8/2020 at 10:13 PM, Olstig said:

Ville prøvd å sette hjemmesentral (altibox) i bro, og satt opp din egen router som vanlig router og ikke AP. Er vell LAN1 som er nett, og LAN2-4 er TV hjemmesentral.

 

altibox anbefaler å sette hjemmesentral i bromodus dersom du skal benytte egen router..

Sette han opp en av sine rutere som vanlig ruter, kan han vel bruke Asus AIMesh mot den andre ruteren.

En ulempe med å sette det i bromodus er jo hvis han har tv-dekodere inne på lokalnettet i dag og ikke direkte tilkoblet sentralen fra Altibox.

Lenke til kommentar
NULL skrev (15 minutter siden):

Sette han opp en av sine rutere som vanlig ruter, kan han vel bruke Asus AIMesh mot den andre ruteren.

En ulempe med å sette det i bromodus er jo hvis han har tv-dekodere inne på lokalnettet i dag og ikke direkte tilkoblet sentralen fra Altibox.

Ja, men er vell ingen god ide å ha to routere sammen.. jeg opplevde hvertfall problemer med det.. Gikk over til edgerouter og fjernet hjemmesentral.

Dersom hjemmesentral står for routing, prøv å plugg kabel fra hjemmesentral og inn i LAN port på din AP, og ikke på WAN.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Olstig said:

Ja, men er vell ingen god ide å ha to routere sammen.. jeg opplevde hvertfall problemer med det.. Gikk over til edgerouter og fjernet hjemmesentral.

Dersom hjemmesentral står for routing, prøv å plugg kabel fra hjemmesentral og inn i LAN port på din AP, og ikke på WAN.

Usikker på om AIMesh kan fungere uten at den ene Asus-ruteren står i rutermodus. Det å kjøre "ruter-bak-ruter" vil ha en del konsekvenser. Med AIMEsh kontra å kjøre to rutere i AP-modus er at man får klientstyring og unngår sticky-clients der klient ikke henger på AP-et som det er dårlig signal til.

Lenke til kommentar
On 12/8/2020 at 4:43 PM, BalderHv said:

Det var det ingen hjelp å få. De hadde bare service på sine produkter.

Ingen ISPer gir support på utstyr de ikke har levert.

Er det WiFi som blir borte, eller er det forbindelsen mellom trådløse enheter og internett? Sjekk hvilken port på routeren du har koblet ditt utstyr. Dersom du har koblet til en port for IPTV-VLAN, vil du ikke få vanlig internettilgang. Dette kan support hos ISP fortelle deg.

Lenke til kommentar
On 12/8/2020 at 10:13 PM, Olstig said:

altibox anbefaler å sette hjemmesentral i bromodus dersom du skal benytte egen router..

Det er det jeg har gjort og det fungerer helt fint med TP-link mesh på den måten, der TP-link M9+ fungerer som ruter. Har mesh i hele huset, både kablet og trådløst og det fungerer prikkfritt.

Eneste som andre har vært inne på er om du har TV, da bør du ta ut TV-signalet direkte fra Altibox sin hjemmesentral. Vi har TVen ved siden av hjemmesentralen så her er det helt ok.

Lenke til kommentar

Skal du benytte bro modus som nevnt over og har den nyeste hjemmesentralen så er det LAN port 4 som er internett.
De resterende er TV tilkoblinger. 

Har du forsøkt å slå av WIFI på din hjemmesentral for å se om det løser problemet? 
Kan være de er satt opp til å sende på samme signal og dermed blir det konflikt 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg forsøkt det som har vært foreslått uten hell. Det er når dekoderen er aktivert at det trådløse nettet faller ut. Om jeg tar ut nettverkskabelen til dekoderen og setter den direkte i TV beholdes wifi. AppleTV har ikon for Altibox og det ble løsningen. Nå fungerer alt perfekt og  Altbox-dekoderen sendes på loppemaked😡

Endret av BalderHv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...