Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Trenger negativ koronatest når jeg skal reise/fly


John-B

Anbefalte innlegg

Er det gratis å teste seg uten å ha symptomer?

Jeg skal på reise og trenger en negativ test.

På FHI står følgende: 

Quote

4) Andre som ønsker test

Øvrige personer, som ønsker test men som ikke har symptomer og ikke mistenker at de er smittet, kan også testes hvis det er kapasitet til det. Testen vil da vanligvis ikke dekkes av det offentlige. Dette kan for eksempel gjelde helseattester.

Jeg tolker dette som en ganske klar indikasjon på at det ikke er ønskelig at folk uten symptomer/mistanke om smitte skal teste seg.

Men samtidig leser jeg dette i dag:
 

Quote

– Bergensere bør teste seg før de reiser i julen

Statsminister Erna Solberg vil ikke komme med råd om reising i forbindelse med julen ennå, men sier at folk fra steder med høy smitte, som Oslo og Bergen, bør teste seg før de reiser.

– Det er anbefalt å teste seg om man kommer fra Oslo og Bergen, særlig om man skal møte eldre mennesker. Folk bør tenke gjennom situasjonen for sin egen familie, sier Solberg.

Altså en oppfordring til testing uten symptom/mistanke om smitte.

Om jeg bare møter opp på en test-stasjon, blir en da spurt om hvorfor en tester seg, om en har symptomer osv?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
John-B skrev (1 time siden):

Jeg skal på reise og trenger en negativ test.

Om jeg bare møter opp på en test-stasjon, blir en da spurt om hvorfor en tester seg, om en har symptomer osv?

Hvis du skal reise med fly til utlandet trenger du et Covid-19 negative certificate.

Dette dokumentet får du neppe ved å møte opp på en drop in teststasjon. Da tror jeg testsvaret kommer digitalt ved innlogging hos Helsenorge.

Ring Aleris.

Forresten, er dette innenlands? Jeg er ikke oppdatert her. Det virker som det er opptil den enkelte kommunes kapasitet. Og det oppfordres til løgn hvis testen ellers må betales av egen lomme ved manglende symptomer. Den koster jo mye mer enn en vanlig legetime.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Subara said:

Hvis du skal reise med fly til utlandet trenger du et Covid-19 negative certificate.

For å fly til utlandet? Ser at noen land krever dette for å komme inn, men kan ikke se at dette kreves for å sette deg på et fly til utlandet. Har du en link? Fruen skal fly på fredag og har ikke fått noe info om dette ...

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
John-B skrev (11 minutter siden):

I mitt tilfelle er det OK å bare vise utskrift fra Helsenorge.

En helseattest som du skal ha med på reise, så jeg nå at det gjaldt. Også kommer Covid-19-testen på toppen av den?

Det kan virke som helsevesenet i hvert fall har nok å gjøre for tiden. Bla. med å innfri de nasjonale kravene til coronatestkapasitet. Hva nå den måtte ligge på.

Lenke til kommentar

Hva menes her med helseattester? Hvor har man bruk for å fremlegge disse?

Sitat

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/testkriterier/

4) Andre som ønsker test

Øvrige personer, som ønsker test men som ikke har symptomer og ikke mistenker at de er smittet, kan også testes hvis det er kapasitet til det. Testen vil da vanligvis ikke dekkes av det offentlige. Dette kan for eksempel gjelde helseattester.

 

helsten2 skrev (27 minutter siden):

Hmm, jeg finner fremdeles ingenting om at helseattest og Covid-19 test er påkrevet for å sette deg på fly til utlandet fra Gardermoen. Link?

 

Sitat

Spania - reiseinformasjon

Reiseinformasjon | Sist oppdatert: 25.11.2020

Det er fortsatt svært høye smittetall i Spania. Det er ikke karantenekrav ved innreise, men fra 23. november må alle reisende som ankommer Spania med fly eller skip fra land med høy smitte, fremvise negativ covid-19-test. Det er også obligatorisk å fylle ut et elektronisk helseskjema før avreise med fly.

 

Sitat

Kina - reiseinformasjon

Reiseinformasjon | Sist oppdatert: 05.11.2020

Kinesiske myndigheter har innført midlertidige krav og begrensninger for utenlandske statsborgeres innreise. Flypassasjerer som skal reise til Kina, er påkrevd å dokumentere negativ covid-19-test (nukleinsyretest) og negativ blodprøve som påviser eventuelle antistoffer. Begge testene må være tatt innen 48 timer før man går om bord i flyet i Norge, og passasjerer må få godkjent dokumentasjonen av Kinas ambassade/konsulat før avreise.

Man må undersøke reglene for det enkelte landet. Ellers er ikke flyreiser anbefalt nå for tiden, så det var ikke meningen å drive med markedsføring 🙂

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/id2414273/

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...