Gå til innhold

Vitenskapens grenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vgs elev skrev (På 1.12.2020 den 10.57):

Har noen tilgang til eksamensoppgavene i Historie og Filosofi 2 fra Høst 2017? Tema var Vitenskapens grenser. 

Hva er opprinnelsen til menneskenes filosofier ? De skriver seg fra mennesker som har sine begrensninger. Bibelen sier; Vandringsmannen kan ikke selv styre sine skritt. ( Jer 10:23 ) Historien bekrefter at det ikke har kommet noe godt ut av menneskene har ignorert sine begrensninger.

En gang svarte Jehova Job ut av stormen: Hvem er det som vil fordunkle min plan ( mitt råd) med uforstandige ord ? Spenn beltet om livet som en mann, så vil jeg spørre deg og du skal svare. Hvor var du da jeg la jordens grunnvoll? Hvis du har innsikt, så fortell meg om det. ( Job 38:1-4 )

Menneskene har på grunn av sin natur sine begrensninger. De har dessuten forholdsvis liten livserfaring og som oftest har de sitt virkeområde innenfor en kultur eller ett miljø. Deres kunnskap er derfor begrenset og fordi det er en forbindelse mellom alle ting, oppdager de stadig nye synsvinkler som de ikke hadde tatt tilbørlig hensyn til. Enhver menneskelig filosofi vil gjenspeile disse begrensninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...