Odd R. Valmot Skrevet 24. november 2020 Skrevet 24. november 2020 TEST: En mobil har ikke zoomlinse. Den har telelinse. Noen i hvert fall. 1
Sutekh Skrevet 5. desember 2020 Skrevet 5. desember 2020 Iphone 12 Pro Max har et F-tall på f/1.6. Det er et forholdstall og sier at det er 1,6 ganger lysåpningen inn til sensoren. Uhmmm.. hæh? F-tallet er forholdet mellom lysåpningen og brennvidden. Altså hvis optikken er 16mm f/1,6 så er lysåpningen 10 mm.
Simen1 Skrevet 5. desember 2020 Skrevet 5. desember 2020 (endret) Her var det så mye feil at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Mye lettere å lete etter hva som er riktig. Jeg foreslår å spørre om en optiker som kan dette til fingerspissene kan starte med blanke ark og skrive en helt ny artikkel om samme tema. Endret 5. desember 2020 av Simen1 1
knutinh Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 (endret) iPhone har vel fremdeles rundt 7x crop-faktor? Det betyr at objektivet som er ca 30mm «ekvivalent» egentlig er ca 6mm. Og aperturen som egentlig er f/1.6 er ekvivalent med f/11 på fullformat. Mhp hvor mye lys som treffer sensoren og hvor mye dybdeskarphet man får. Og faktisk mhp hvor mye tap av skarphet man får til diffraksjon. Det interessante er at mobil-kamera har så voldsomt produksjonsvolum at man kan nærme seg fysiske grenser i optikk og sensor, og man kan bruke software og signalbehandling integrert med hw på en helt annen måte enn de tradisjonelle produsentene. Som gjør at smarttelefoner er ypperlige for å ta et «snap» av ett eller annet med rene farger, stor skarphet og moderat støy. Som er topp hvis du bare skal dokumentere noe. -k Endret 8. desember 2020 av knutinh 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå