Jump to content

Recommended Posts

Hei

Jeg har laget en DIY portabel lodde/elektronikkstasjon som jeg ønsker å dele med dere.
Den er ikke helt ferdig og trenger noen kloke hoder til å hjelpe meg med de siste småtingene.

1. Jeg trenger syntes jeg trenger en logo eller tekst på kassa, men er usikker på hva det skal være og hvordan det bør gjøres. Kan bruke sjablong, svimerking eller noe lignende.
  2. Holder av kabelendene(blå) er et mareritt og noe dritt å bruke. Noen forslag til noe jeg kan bruke til å holde kablene på plass?
  3. Male eller beise farge? Hvilken farge?
  4. Den riper opp bordplata jeg setter den på. Hva bør jeg ha under? Tenker filt eller noe.
  5. Jeg er tom for ideer om hvor jeg kan plassere strips. Any takers?
  6. Jeg har 3D printet en lås for lemmen. Den er dårlig og vil over tid ryke. Noen forslag til lås jeg kan bruke?
  7. Er det noe jeg har glømt av?

Sjekk ut video av kassa
https://youtu.be/E-pLFMhh-tQ

IMG_20201011_170720.jpg

IMG_20201011_1706342.jpg

• Like 5

Først å fremst, veldig bra jobba! 

Jeg liker ideen, selv om dette kanskje ikke er noe for meg. Kofferten ser jo litt "røff" ut i kantene og det bærer jo preg av at denne er hjemmelaget, men ideen er veldig god :) 

Smart det med batteriet. :) 

jeg ser du har brukt finerplater. Her ville jeg kanskje heller brukt Tynne MDF plater. Disse er rettere i kantene og mer solide. Men er nok også tyngre. 

3D printing har jeg en kompos som driver med. Jeg synes ikke kvaliteten på det som printes er bra nok. Han printet en slik skyvelås holder til meg til verandadøren. Denne sprakk etter en uke. 

Videoen er også veldig bra synes jeg. Informativ og bra laget :) 

Hvor atort er det batteriet? Tipper det er 18v? Men hvor mange ampere? Loddebolten trekker vel fort 2-3 ampere og er batteriet på 3 ampere så har man jo ikke strøm veldig lenge. Spesielt med tanke på at andre ting også skal ha steøm etc. 

Takk Bjerknez! Den er litt røff i kantene, det gjør ikke så mye. Men at den er røff på undersiden er noe drit da den skader bordplaten. Kassen fikk jeg gratis fra Vinmonopolet faktisk. Slapp å kjøpe materialer.

3D printede deler kan være skrøpelige, men man må designe slik at man unngår svakhetene som 3D printer har. Jeg skal absolutt se nærmere på å designe og printe en skyvelås, det var smart.

Å putte forbruksbatterier i kassa var oppe til vurdering, men droppet det da batterier brukes av flere enn bare meg i husstanden. Dessuten er batterier tunge og ville gjort kofferten tyngre enn nødvendig. Om jeg skulle trenge strøm til testing har jeg alltids variabel strømforsyning og banankabler til å supportere meg.

Jeg har valgt å bruke Ryobi batterier da jeg har flere batterier fra før. Det jeg bruker nå er 18V 5Ah og holder til 3 timer aktivt bruk. Lyset drar ca 1A når at er påskrudd, og loddebolten drar ca 2.5A når den varmer seg opp. Når loddebolten er varm bruker den ikke så mye strøm. Kapasiteten på batterier er på ingen måte hemmende. 

Edited by oPRE

Veldig bra. :)

Denne går på prosjektlista, ikke nødvendigvis lik din men ideen er helt strålende. Prosjektlista som selvfølgelig er altfor lang. Livet er for kort! 

Etter litt søking lærte jeg et nytt ord, 'eksenterlås'. Det ble en sånn 'er det det det heter'-opplevelse. Uansett, det er en sånn(eller 2) du trenger til å holde lemmen. ;)

I bunn bruker du griptape, både for å beskytte underlaget og holde stasjonen på plass. En flekk i hvert hjørne og kanskje noe på midten. 

Usikker på de kabelholderne, kanskje lage J-kroker i stedet for øyer? Med en strikk som sørger for at kablene ikke hopper ut av kroken?

1 hour ago, Kahuna said:

Veldig bra. :)

Denne går på prosjektlista, ikke nødvendigvis lik din men ideen er helt strålende. Prosjektlista som selvfølgelig er altfor lang. Livet er for kort! 

Takk! Dette høres veldig kjent ut 😅

1 hour ago, Kahuna said:

Etter litt søking lærte jeg et nytt ord, 'eksenterlås'. Det ble en sånn 'er det det det heter'-opplevelse. Uansett, det er en sånn(eller 2) du trenger til å holde lemmen. ;)

Eksenterlås er vurdert, men slo det fra meg siden de jeg fant ble for store. Altså mottakerdelen (kroken) ble for stor og ville muligens hemme plata fra å ligge flatt når den er åpen. Det er på ingen måte umulig å få til et bra resultat, så skal nok ta det opp til vurdering igjen. 👍

1 hour ago, Kahuna said:

I bunn bruker du griptape, både for å beskytte underlaget og holde stasjonen på plass. En flekk i hvert hjørne og kanskje noe på midten. 

Står over griptape. Har absolutt ingen problemer med at kassa sklir. Griptape vil heller ikke skåne arbeidsunderlaget nevneverdig. Den hvite bordplata såg ikke ut etter jeg var ferdig med å filme. Plata var full av merker, så dama var ikke så fornøyd etterpå 😅. Tenker heller å lime noe filt på undersiden for å skåne bordplata. Eventuelt noe tynn gummi matte. Eventuell noe tynn og semimyk kantlist (90 grader) på alle endevegger. Kanskje jeg rett må gå løs på bunnen og kantene med sandpapir slik at alt blir smooth.

1 hour ago, Kahuna said:

Usikker på de kabelholderne, kanskje lage J-kroker i stedet for øyer? Med en strikk som sørger for at kablene ikke hopper ut av kroken?

Skal tenke litt på denne :)

4 minutes ago, Kahuna said:

Kanskje sneppertlås? Du må eksperimentere med hvilken ende som plasseres hvor og om du må frese plass til den i lokket så den ikke er i veien når du jobber.

Sneppertlås | Clas Ohlson

Perfekt! Hadde helt glømt av at det er en mulighet! Takk :D

Jeg kom til å tenke på en ting som kanskje kunne vært smart.

Hva med en ladefunksjon til batteriet i kassa samt mulighet for å koble kofferten til 220V?

Alt du trenger er en tja... 24V forsterker med den amperen du trenger. Kanskje 10 ampere holder? Når du er et sted hvor du har tilgang til strøm så kobler du deg bare på og da lades batteriet samtidig som du kan bruke det som er inni kofferten etc. Det tillater også en kraftigere justerbar power supply om ønskelig. 

Alt du trenger er som sagt en 24V forsterker, Kanskje en trafo som tar ned volten til 12V eller noe. 

Bare en ide jeg fikk :) 

Eller rett og slett bare kjøpe en 24V 10amp. Adapter med vanlig DC plugg. Så bruker du en XL4016 buck converter for å justere ned volten og amperen til enhetene du bar. TS100 loddebolt koser seg mest med 24v, så denne trenger ingen converter. Hvis drill batteriet er 18V så tipper jeg du trenger en buck converter til denne for å lade. Den justerbare power supplyen kan jo bare ta strøm rett fra adapteret (hvis kofferten er koblet til nett strøm). 

det vil jo bli litt mer vekt, men det kan jo være et artig prosjekt allikevel :) 

oPRE skrev (20 timer siden):

Står over griptape. Har absolutt ingen problemer med at kassa sklir. Griptape vil heller ikke skåne arbeidsunderlaget nevneverdig.

Ikke helt enig i den vurderingen. Jeg ser på griptape som et alternativ til gummiføtter. Et veldig tynt alternativ, 1-2mm. Om uregelmessighetene dine er større enn som så må du finne på noe annet. ;)

NB. Jeg har ikke sett at griptape har laget svarte striper mot underlaget men så har jeg kun brukt det på mobiler og nettbrett og de er kanskje ikke tunge nok til at de vil lage svarte striper mot underlaget.

Jeg liker som sagt ideen din veldig godt. Et artig prosjekt jeg kunne tenkt meg å lage selv. Men utfordringen for min del hadde blitt å lage selve kofferten, eller evt. funnet en som kunne brukes. 

Jeg synes kofferten din var litt i overkant "røff" i kantene og finerplater er vel ikke det som tåler mest ved et fall, for jeg regner med at kassen veier litt?