Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uønsket pakke på eiendommen


Bambilynn

Anbefalte innlegg

Hei!

I september ble det levert en pakke (varmepumpe) på plena vår mens vi var borte fra huset. Den er forsåvidt levert på rett adresse, men personen den er adressert til, flyttet ut en gang i juni/juli, om ikke mai. Huseier har prøvd å få tak i personen, men har blitt blokkert på alle mulige kontaktmidler. Hva kan vi gjøre med saken?

Jeg er bare leietaker, men har mye kontakt med huseier som bor i annet fylke. Nå nærmer vinteren seg, og den står midt i veien for kjellerinngang og kommer til å bli et problem mtp snømåking. Hjelp??

Umulig å nå personen, men den kan ikke bare stå utenfor!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det ingen garasje eller ledig bodplass den kan settes i? Den bør vel lagres varmt for ikke å risikere skade.

Ellers så blir det vel utleiers ansvar. Jeg regner med at gangen blir slik: Du har gitt beskjed til utleier, som nå forsøker å få tak i tidligere leietager. Men det skaper praktiske problemer for deg med tilgang når snøen kommer. Derfor kan du bare forsiktig tippe eller flytte den 2 meter unna og la den stå der til utleier fikser problemet med enten tilbakelevering/henting eller andrehåndssalg. Så tror jeg ikke du løper noen stor risiko for problemer. Bare vær forsiktig så du ikke ødelegger noe.

Din sak og ditt ansvarsområde er tilgang til kjellerinngang, som du antageligvis betaler for. Hvis det er en stor mangel at du ikke kan komme til der (kanskje vaskemaskin og sånn står der), i de tidene det er snø og hvis du ikke får lov til å flytte på utstyret som står i veien, så mener jeg du har rett til å holde tilbake en prosentandel husleie som tilsvarer verdien til mangelen. For eksempel hvis du må ordne vask et annet sted eller ikke kommer til viktige ting som fryser. Utover dét, la utleier ta ansvar for det utstyret. Begynner du å kødde med det, får du fort ansvaret for kostnad og andre ting. Folk kan være pirkete sånn, da koster det fort tusenlapper.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Finnes det ingen garasje eller ledig bodplass den kan settes i? Den bør vel lagres varmt for ikke å risikere skade.

Ellers så blir det vel utleiers ansvar. Jeg regner med at gangen blir slik: Du har gitt beskjed til utleier, som nå forsøker å få tak i tidligere leietager. Men det skaper praktiske problemer for deg med tilgang når snøen kommer. Derfor kan du bare forsiktig tippe eller flytte den 2 meter unna og la den stå der til utleier fikser problemet med enten tilbakelevering/henting eller andrehåndssalg. Så tror jeg ikke du løper noen stor risiko for problemer. Bare vær forsiktig så du ikke ødelegger noe.

Din sak og ditt ansvarsområde er tilgang til kjellerinngang, som du antageligvis betaler for. Hvis det er en stor mangel at du ikke kan komme til der (kanskje vaskemaskin og sånn står der), i de tidene det er snø og hvis du ikke får lov til å flytte på utstyret som står i veien, så mener jeg du har rett til å holde tilbake en prosentandel husleie som tilsvarer verdien til mangelen. For eksempel hvis du må ordne vask et annet sted eller ikke kommer til viktige ting som fryser. Utover dét, la utleier ta ansvar for det utstyret. Begynner du å kødde med det, får du fort ansvaret for kostnad og andre ting. Folk kan være pirkete sånn, da koster det fort tusenlapper.

Har ingen lagringsplass for en så stor eske. Synes det uansett er litt vel mye å skulle passe på noe som har stått i over to måneder, og personen har fått flere beskjeder om å hente den, uten noen reaksjon. Er vel et fåtall som bestiller ei dyr varmepumpe og så ikke etterspør eller henter den når man får beskjed om det.

Får ikke flyttet den da den er alt for tung og stor, men ser ut til at innpakningen begynner å ta skade av fukt, så vil anta den tipper over av seg selv om ikke særlig lenge. 

Men når huseier ikke får kontakt, kan man egentlig gjøre noe? Det står ingen informasjon om hvem som har levert den heller. At den står her ute hele vinteren er uaktuelt, men virker litt som huseier tenker "out of sight, out of mind" i og med at de ikke bor her lenger.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok ikke tro at det finnes noe juridisk støtte for deg som leietaker for å få fjernet denne pakken.  Men, skjønner at den er til plage for deg. Det er mulig at den teller som gjensetting av løsøre og dermed kan utleieren din bestille fjerning på forrige leietakers regning. Se her på hva de har skrevet: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/tidligere-leietaker-henter-ikke-tingene-sine/ 

Endret av GiaMahan
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får man levert beskjed til personen som du er sikker kommer frem og blir lest ?  (Email / SMS ?)

Hvis så ville jeg

Alternativ 1: Hørt med flyttebyrå, de fleste kan tilby lagring på minilager - få tilbud på det, og så sender du beskjed til leietakeren om at nå blir varmepumpen flyttet til minilager for xxx kr/mnd om han ikke henter innen 2 uker - for hans regning.

Alternativ 2: Skrive beskjed om at "Hei, takk for at du endelig hentet varmepumpen. La merke til at den var borte fra plenen idag." -> se om du får noen reaksjon.  

Alternativ 3: Vet du om den er betalt? -> Åpne og titte etter faktura og spørre firma den er kjøpt fra.  Hvis ikke betalt vil de sikkert hente den.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...