Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser gjerne under spill, og vil ikke starte opp uten å bytte slot til skjermkort.


Anbefalte innlegg

Specs:

AMD Ryzen 7 3800X

ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB

Geforce GTX 1060

PSU EVA Supernova 300 G2 (1300w, var veldig bra tilbud og mistet hodet)

Problemet er at pc fryser gjerne i spill (battlefield), totalt, så jeg må skru av strømmen til PC'en (svenskeknappen fungerer ikke). Under restart så kommer det ikke noe opp på skjermen, medmindre jeg bytter slot til skjermkortet. Den starter så opp (gjerne etter ett par forsøk) for å fryse før jeg kommer til bios meldingen, jeg tar strømmen og starter opp igjen, og den fryser gjerne 2-3 ganger igjen før jeg får logget inn på windows. Jeg har sjekket temperaturen under spill, og ser ikke noen unormale høye verdier (jeg kom ikke over 70 grader sist jeg spilte før den frøs). Dette har vel skjedd en 3-4 ganger nå med nye ting jeg har prøvd ut.

Jeg har oppgradert skjermkortet til siste versjon, og windows er nettopp oppdatert. Men dette peker på skjermkortet uten at jeg helt forstår hva som skjer, kanskje det bare er blitt dårlig og tenker vel at på blackfriday så blir det noe nytt. Har ikke noe annet skjermkort å teste med.

Men vil være sikker på at det er det som er problemet, for det har vært noe mystisk på pc'en i det siste. Først gikk hovedkortet for halvannen måned, som gjorde at jeg byttet ut hovedkortet CPU og minne. Deretter gikk windows, hele SSD'en ble slettet, og installerte på nytt (samme SSD dog som ser ut til å fungere fint....eller???)

Tenker dere dette er typisk skjermkort eller andre komponenter som bør vurderes. 

     
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem selv for litt siden. Maskinen frøys plutselig i spill og måtte restartes og bootet ikke opp igjen før etter flere forsøk.

Aner selvsagt ikke om problemet ditt er det samme, men forsøk å starte Powershell (Admin) og kjør "chkdsk /f /r"

Da får du beskjed om at du må restarte PCen. Gjør det og la chkdsk kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg antar du nå mener etter jeg har fått PC'en til å virke igjen, for når den fryser er det ikke mulig å gjøre noe.

Skal teste ikveld.

Men jeg byttet PSU igår og testet spill hele kvelden, og fikk ikke noen problemer iallefall, så det er iallefall ett skritt i riktig retning.

Fant og ut at PSU'en enda er under fabrikk garanti, så kanskje jeg er heldig.

 

Lenke til kommentar

Spekulasjon, men jeg tror skjermkortet ditt synger på siste vers og at problemene vill øke med tiden. Micro fracktures, høy temperatur over tid på kapasatorene osv kan medføre at man får et kort som går sånn bob en stund før det gir seg helt. Stort sett så går 3D kort etter min erfaring i stykker ved at en kapasitator popper. Da blir skjermen svart med en gang og det lukter litt svidd fra 3D kortet.

Derimot så har jeg også opplevd at et kort har død på en veldig seig måte og det var mitt gamle GTX480 kort som var kjent for å bli veldig varme. Der fikk jeg slike frysninger, kortet kunne virke og ikke virke og ved noen av frysningene fikk jeg også artifacts, i mitt tilfellet en del lilla på skjermen ved frysing. Det jeg tror tokk kvelden på kortet var micro facktures og dårlig kontakt innad i kortet på et eller annet...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når komponenter tar kvelden på den måten du beskriver så er noe av det første som slår meg at du har "skitten strøm". Altså ujevn strømtilførsel fra strømnettet. Vet ikke hvor mye du kan om spikes/dips/sinus osv. men kort fortalt så vil ujevn spenning slite på alt av el.komponenter i alt fra TV og lyspærer til mobilladere (som igjen går utover selve telefonen) og brødristere og  (satt litt på spissen).

Løsningen på dette kan elimineres ved å anskaffe en UPS. Da har du i tillegg overspenningsvern og batteri hvis det kommer et lynnedslag og eller strømmen skulle gå. Problemet ved et strømbrudd eller dipp i spenningen er ikke at strømmen blir borte, men når den kommer tilbake. Da oppstår det ofte en såkalt "spike", altså en overspenning. Det er den som kan ødelegge komponenter av alle slag.

Det bli "rykk og napp" og ikke jevn sinus. Jeg legger ved en link så du kan lese litt om det hvis du vil.

 

Hva er egentlig UPS? – PowerSource AS

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...