Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Fått "svar" på koronatesten


Gjest b1623...b9d

Anbefalte innlegg

Gjest b1623...b9d

Var nettopp inne på helsenorge og la merke til at jeg har fått svar på siste testen jeg tok. Logger inn og trykker meg inn på "prøvesvar" så ser jeg at jeg fikk svar den 10.11 (i går), men der står det jo ingenting som resultat. Bare helt blankt under resultat 🤔

Anonymous poster hash: b1623...b9d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b1623...b9d

Endte opp med å måtte ringe fastlege for å få svar. Den var heldigvis negativ. Ble litt panisk ettersom jeg tenkte at det kanskje betydde at den var positiv. To av mine nærmeste venner har begge nylig testet positivt så regna med at det kom til å skje med meg også snart 🤔 slapp heldigvis unna.

Anonymous poster hash: b1623...b9d

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Guest b1623...b9d said:

Endte opp med å måtte ringe fastlege for å få svar. Den var heldigvis negativ. Ble litt panisk ettersom jeg tenkte at det kanskje betydde at den var positiv. To av mine nærmeste venner har begge nylig testet positivt så regna med at det kom til å skje med meg også snart 🤔 slapp heldigvis unna.

Anonymous poster hash: b1623...b9d

Husk at en test kun er et øyeblikksbilde. Dersom du har hatt kontakt med de vennene, så betyr ikke en negativ prøve at du ikke har blitt smittet.. det betyr kun at du ikke hadde utviklet sykdommen ved prøvetidspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som WiiBoy sier du kan ha tatt testen før du hadde nok virus i nesen og halsen til å slå ut på testen. Derfor skal alle nærkontakter til bekreftede positive i 10 dagers karantene uavhengig av negativt test resultat.

Sitat

Smittekarantene

Nærkontakter til smittet person

Alle nærkontakter til en bekreftet smittet person skal i karantene i 10 døgn fra den dagen kontakten med en smittet skjedde. Personer i smittekarantene bør teste seg. Dersom du er nærkontakt, blir du kontaktet gjennom smittesporing og får beskjed om hva som gjelder for deg.

Du blir definert som nærkontakt hvis du, innen 48 timer før personen med bekreftet smitte fikk de første symptomene, har hatt:

  • mindre enn 2 meters avstand i mer enn 15 minutter, eller
  • direkte fysisk kontakt, eller
  • direkte kontakt med sekreter (for eksempel spytt, snørr og tårer).

Dersom personen med bekreftet smitte ikke har symptomer, gjelder det innen 48 timer før den positive testen ble tatt.

Hvordan gjennomføre smittekarantenen

Dersom du er i smittekarantene skal du:

  • Oppholde deg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted*.
  • Holde økt avstand til andre voksne i husstanden.
  • Ikke gå på jobb, skole eller barnehage.
  • Ikke foreta reiser innenlands.
  • Ikke oppsøke steder hvor det er vanskelig å holde nødvendig avstand til andre personer.
  • Ikke ta offentlig transport.
  • Ikke oppsøke offentlige steder, som butikker, apotek og kafeer. Om du ikke har andre alternativ, kan du gå på nødvendig ærender i butikk eller apotek. Sørg for å holde god avstand til andre.
  • Unngå å ha besøk. Barn skal ikke ha lekekamerater utover de som befinner seg i hjemmet.

Du kan gå tur ute, men hold god avstand til andre.

Hovedpoenget er at du ikke skal smitte andre før du selv utvikler symptomer.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#karantene

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b1623...b9d

Takk for svar folkens 😄 glemte å nevne at jeg hadde vært i karantene 8 dager da siste testen ble gjennomført og i morgen er mine 10 lange dager karantene endelig over. Siden symptomene ikke er her enda regner jeg med at jeg har vært heldig og utrolig nok ikke blitt smittet selv om jeg på kort tid har vært i nærheten av totalt 3 (muligens 4) personer som har fått påvist smitte.

Anonymous poster hash: b1623...b9d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...