Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Neeeeeiii. ..

 

Nå har jeg ventet i flere uker siden jeg skrev i denne tråden på at kursene på pund kunne falle, så Simpsons-boksene kunne komme under 200 kroner. Og pundkursen har sakte men sikkert falt, i begynnelsen var £15.99 rundt 212 kroner. I dag er prisen endelig under 200 kroner, men reflekterer tollvesenets satser dette?

 

Nei. Her står et pund til 12.860 (som gir en pris på rundt 205 kroner), og det vil det være i en uke framover. Har fulgt med på kursen og så høyt har ikke pundet stått de siste dagene. What gives? Når de først skal ha faste kurser for så mye som en uke av gangen må de da bruke de ferskeste? Eller er det min faste kursomregner xe.com som ikke henger med?

 

Grrr..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579
okay, noen som har handlet fra playUSA.com? Sender de gratis til Norge?

Ja, prisen på filmen, er prisen du betaler. Hold deg under 200,- så er det helt smertefritt, og gratis levert i postkassa.

Lenke til kommentar
Neeeeeiii. ..

 

Nå har jeg ventet i flere uker siden jeg skrev i denne tråden på at kursene på pund kunne falle, så Simpsons-boksene kunne komme under 200 kroner. Og pundkursen har sakte men sikkert falt, i begynnelsen var £15.99 rundt 212 kroner. I dag er prisen endelig under 200 kroner, men reflekterer tollvesenets satser dette?

 

Nei. Her står et pund til 12.860 (som gir en pris på rundt 205 kroner), og det vil det være i en uke framover. Har fulgt med på kursen og så høyt har ikke pundet stått de siste dagene. What gives? Når de først skal ha faste kurser for så mye som en uke av gangen må de da bruke de ferskeste? Eller er det min faste kursomregner xe.com som ikke henger med?

 

Grrr..

Tollen bruker satser for 2 uker om gangen gjør de ikke? De bestemmer uansett satsene på forhånd, så tollen henger nok ikke med der nei.

Lenke til kommentar

Mhm.

 

 

Vel, for å svare på topic-spørsmålet:

 

1. Jeg har alltid hatt gode erfaringer med stedet, virker kjempeseriøse og hjelpsomme.

2. De har alltid masse filmer som er vansklig å få tak i ,til en billig penge, til en billig penge.

3. I mitt tilfelle har de fikset det sånn at de har sendt hver og en film alene, sånn at jeg slipp avgifter.

 

eneste dumme med det er at det ofta kan ta en god stund.

Lenke til kommentar

Ah...

 

Da var Futurama sesong 1 - 4 og Family Guy sesong 1 - 3 bestilt. Rundt 1200 kroner totalt. (Hadde vel kostet over 3000 kroner i Norge...) Om en 16-17 dager har jeg de forhåpentligvis. Har de i divx format fra før av, men de skal slettes nå. Er man samler, så er man samler... ;)

 

Får håpe at posten ikke lager trøbbel med tanke på de ekstra 5 kronene per pakke... :( Det skal gå fint dersom posten husker å trekke fra porto før de regner ut varens verdi.

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke de var så mye billigere... De var heller dyrere. Se på for eksempel forhåndsbestilling av Hitman 3: Contracts til PS2

 

DVDStrax: 399 kroner + Porto på 35 kroner = 434 Kroner

Play.com: £32.99 inkludert porto = Ca 424 Kroner.

 

Eller spillet Alias:

DVDStrax: 399 kroner + Porto på 35 kroner = 434 Kroner

Play.com: £29.99 inkludert porto = Ca 385 Kroner.

 

Det att du ikke har betalt moms, er bare flaks og tilfeldigheter. Det går på tollvesenets latskap, ikke på selskapet som sender.

Lenke til kommentar

 

Da var Futurama sesong 1 - 4 og Family Guy sesong 1 - 3 bestilt. Rundt 1200 kroner totalt. (Hadde vel kostet over 3000 kroner i Norge...)

 

Får håpe at posten ikke lager trøbbel med tanke på de ekstra 5 kronene per pakke... :( Det skal gå fint dersom posten husker å trekke fra porto før de regner ut varens verdi.

Det var noe lignende jeg og skulle bestille. Men regler er regler, så jeg tenkte å vente til man kommer under 200-kronersgrensen. Det er godt mulig at Posten ikke bryr seg, men det kan også hende de gjør det. Hadde du lest resten av tråden hadde du sett at Posten ikke skal trekke fra porto, de skiller ikke ut porto som er innbakt i prisen på denne måten.

Endret av NuB
Lenke til kommentar
Har lest hele posten... Samt artiklene til dinside.no, og ble egentlig overbevist om att de SKAL gjøre det.

 

Det er jo trossalt bare verdien av varen som skal fortolles. Ikke tjenesten (frakten).

Poenget er at du fra Play.com ikke betaler porto... det er ikke innbakt direkte i prisen, det er rett og slett ikke porto.

 

Godt mulig de har regnet på dette som en helhet når det gjelder prissetting, men det blir feilaktig å si at det er innbakt i prisen.

Lenke til kommentar

Det er jo langt fra gratis å sende varer fra England til Norge, så jeg vil tro det må være innbakt i prisen.

 

Uansett. I følge artiklene på dine penger, så ser det ut som om dette stemmer.

 

Siden det later til å herske en del forvirring om 200 kroners-grensen, kan det tenkes at du blir avkrevd tollgebyr og moms selv når pakken koster 200 kroner uten porto.

 

Skjer dette, anbefaler vi deg å printe ut denne artikkelen og levere den sammen med en klage til Posten samt kontakte DinSide.

 

- Nytter ikke dette, bør du ta kontakt med tollmyndighetene i ditt tolldistrikt, sier Toril Hagen i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Hm. Hva da med denne artikkelen som noen lenker til lenger oppe i denne tråden?

Da bør man også lese denne artikkelen.

 

Sjekk den artikkelen. Det er klart Play betaler for frakt, de baker den bare inn i prisen for at kunden skal få den deilige følelsen av ikke å betale porto.

Hva betyr dette for oss? Vel, Posten har ikke noen mulighet til å vite hvor mye Play har betalt for pakken. Derfor kan de heller ikke skille ut noe beløp for å komme fram til hvilke pakker som skal tillegges moms og ikke. I et byråkratisk system er man avhengig av å ha klare regler på slike ting, så det er egentlig ikke rart at de har ordningen, selv om det i praksis blir urettferdig.

Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at GBP15.99-utgavene av Futurama og Simpsons ikke slippes før 29/3, og at krona har vist en tendens til styrking i forhold til pundet (og de fleste andre valutaer) den siste uka, er det kanskje litt tidlig å få panikk. Ddet er godt mulig verdien ligger under NOK200, også i følge tollvesenets satser, innen box'ene kommer til Norge.

Futurama S2-S3 har jeg forøvrig bestilt fra Australia (DvdCrave), der S1-S3 er tilgjengelig godt under mva-grensen. Om mulig foretrekker jeg å bestille uten å trikse med verdien; De blir så vidt dyrere enn Play når frakt er inkludert, men som sagt, prisen er under mva-grensen.

Futurama S4 og Simpsons S3 har jeg bestilt fra Play. Blir de stoppet er jeg egenfortoller, og ser an valuta-kursen til uka etterpå for å se om verdien da er under 200. Er den fremdeles over, greit, jeg har råd til å betale.

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på kursen i mange uker på disse boksene. Til å begynne med var £15.99 rundt 212 kroner. Siden den gang har pundet sakte men sikkert gått nedover, og i løpet av helgen (tror jeg) kom vi under 200 kroner. Dermed var det skuffende å konstatere at Tollvesenets satser ikke henger med.

 

Men som det sies, boksene slippes ikke før i slutten av måneden, så det hadde vært neste tollperiode som gjelder uansett. At tollperiodene varer i to uker kan være irriterende men det er en fordel med tanke på at at leveringstiden kan være lenger enn man tror og at pundet kan sige igjen i løpet av uka. Vi får fortsette å følge med på kursene...

Endret av NuB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...