Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endring av importregel i april:

 

For sendinger verdt mellom 200 og 1000 kr utfører Posten forenklet tollbehandling. Det koster 70 kr (tildligere 150 kr når Posten fortollet). I tillegg kommer vanlige norske avgifter, som toll og mva, basert på sendingens tollverdi.

 

Nå får du sendingen rett i hånda på postkontoret. Posten sørger for at sendingen blir fortollet i det du betaler for den.

 

Sendinger verdt mer enn 1000 kr fortolles på vanlig måte. (150 kr hvis Posten fortoller).

 

Kilde: Oss mennesker imellom nr.1 mars 2004 (regner med det er flere som har fått den)

Lenke til kommentar
5) Det er Tollvesenets egne omregningssatser som gjelder, ikke de du finner på Posten eller på currency-kalkulatorer på internett.

Hmm... det høres merkelig ut. - De gangene jeg har hatt sendinger som blir stoppet og ikke inneholder faktura så har jeg måttet sende inn kopi av faktura på varen = kredittkortfakturaen, og her står jo det man faktisk betaler, og det er alltid dette som har ligget til grunn for mva ...

 

 

Ellers kan jeg bare anbefale dere å bruker cd-wow.fm istedet for play.com eller cdwow.com - mye billigere priser :)

Lenke til kommentar

En annen litt kuriøs ting:

 

§ 5. Det skal heller ikke beregnes merverdiavgift av:

 

Gavesendinger av verdi under kr. 500,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

 

Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer (herunder sigarettpapir) eller sendinger som utgjør ledd i et postordresalg.

 

 

--

 

Som man ser så gjelder faktisk ikke fritaket for ting som er solgt på postordre = alle DVD filmer etc som vi her snakker om :)

(har ikke sjekket om dette er endret i en annen forskrift men...)

Lenke til kommentar
tror ikke det er noe toll på cd\dvd

 

btw det er sikkert biligere og kjøpe den i norge.

btw, absolutt ikke.

-play.com fungerer slik at om noe koster under tollgrensa (rundt 300 kr), så koster det akkurat det og INTET mer.. snakker vi om 10 engelske lady di's, trekkes 10 pund fra konto og pakka når frem i løpet av en 4 dagers tid, noe som forøvrig er minst like raskt som den gjennomsnittlige norske webshop.

Lenke til kommentar
tror ikke det er noe toll på cd\dvd

 

btw det er sikkert biligere og kjøpe den i norge.

btw, absolutt ikke.

-play.com fungerer slik at om noe koster under tollgrensa (rundt 300 kr), så koster det akkurat det og INTET mer.. snakker vi om 10 engelske lady di's, trekkes 10 pund fra konto og pakka når frem i løpet av en 4 dagers tid, noe som forøvrig er minst like raskt som den gjennomsnittlige norske webshop.

tollgrensen er ikke på rundt 300, den er på 200, og play.com setter på hele prisen uansett. De er ikke som dvdsoon, eller hvem det nå enn var som satte på en fast pris uansett hva man bestilte. Der tar du feil :no:

Lenke til kommentar
La inn bestilling på Play.com i dag. Det ser ut til at den blir sendt allerede i dag også. Poster her når jeg får den i posten, så får vi se hvor lang tid det tar. Første gang jeg bestiller fra dem. Dette blir spennende!

I dag fikk jeg DVDen i posten. 6 dager inkl helg tok det.

 

Er ikke så aller værst det.

 

Har lagt inn bestilling på Matrix 3 som skal komme 2/4-04. Får se når den dukker opp også da.

 

Dette var morro!

Lenke til kommentar
hehe :yes:

Dette er ikke Off-topic da...

Blir det JA til Eu, så fjernes TOLL, og det vil vel alle sammen :thumbs:

Bortsett fra at det her er snakk om merverdi-avgift og ikke toll, og at EU opererer med (så vidt jeg husker) 3 forskjellige nivåer på mva-frihet på nett-import av varer, der det enkelte medlems-land selv bestemmer hvilket av de tre det skal legge seg på:

Full frihet, kan importere hvor mye man vil (ikke anbefalt, kjenner ikke til land i EU som har)

Omtrent tilsvarende norske kr200-grensa (£18 i UK, den vanligste)

Null mva-frihet (Sverige, muligens andre). Alle produkter bestilt over net, også fra innen EU, skal i utgangspunktet ilegges mva (evt for andre gang!) ved import til Sverige (dette er bakgrunnen for at bl.a. CD-Wow sender i container til Sverige, for deretter å re-maile enkeltvis derfra).

At det svenske toll/post-systemet ikke får fanget opp alt er en annen sak.

 

Selv om få EU-land følger det opp, er "elektronsk bestilte varer" dvs varer bestilt over internett tatt ut som egen varegruppe, og ifølge EUs regelverk unntatt den generelle interne toll- og mva-frihet ved bestilling over landegrensene.

Lenke til kommentar
Hmm, hvor mye må jeg da betale hvis jeg kjøper noe for 20£ fra play.com? :ermm:

Da ender du opp på ca. 260 kr. men hvis du det er to filmer til 10 pund hver så deler play opp sendingen og sender dem hver for seg. Men hvis det er en film til 20 pund, så kommer det på 260 + moms + postens lille gebyr for å gjøre jobben for det og da er du fort nærmere 400.

 

Jeg kjøper aldri noe som koster mere en 15 pund, da ender jeg altid opp under 200 norske og du slipper toll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...