Gå til innhold

samboer vil kjøpe seg inn, trenger råd:)


Anbefalte innlegg

Hei.

Har samboer som har bodd hos meg i snart 2 år, hun har en leilighet som hun leier siden hun bor hos meg. 

Hun vil gjerne selge leiligheten sin og kjøpe seg inn til meg, men hvordan går man fram?

Jeg snakket litt med min rådgiver i banken som sa man tok ny takst og så måtte samboeren betale meg halvparten og opprette et eget lån for sin del.

Samboeren foreslår at hun kan overta halvparten av lånet eller være medlåntaker (50/50) og at vi tar ny takst samtidig.

Og at det da ved et eventuelt brudd blir tatt ny takst og jeg betaler henne halvparten av eventuell gevinst (skriver dette ned i en kontrakt), er dette en grei måte å gjøre det på?

Da vil jeg ennå ha mitt navn på kjøtet og vi slipper dokumentavgiften.

Men det jeg tenker blir litt feil igjen er at hun da ikke betaler meg noenting, og ender opp med halvparten av overskuddet om det går skeis, eller hva tenker dere?

Er det noen som har gjort dette på en annen måte eller hva gjorde dere?

 

Takker for alle svar på forhånd:) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e7605...d9e

Hvis ikke hun betaler deg noe gir du henne i praksis et gratis lån tilsvarende halvparten av boligverdien som er nedbetalt fram til leiligheten selges eller du betaler henne ut. Dette er en en reell kostnad for deg siden du kunne brukt pengene til å betale ned din del av lånet, og dermed redusere dine rentekostnader.

Anonymous poster hash: e7605...d9e

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest e7605...d9e said:

Hvis ikke hun betaler deg noe gir du henne i praksis et gratis lån tilsvarende halvparten av boligverdien som er nedbetalt fram til leiligheten selges eller du betaler henne ut. Dette er en en reell kostnad for deg siden du kunne brukt pengene til å betale ned din del av lånet, og dermed redusere dine rentekostnader.

Anonymous poster hash: e7605...d9e

Dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...