Gå til innhold

Kan selger kreve tilbakelevering/etterbetaling (prisfeil)?


Taffenh

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte noe fra en nettbuttikk til en hyggelig pris.

Pengene er trukket fra nettbanken og varen har blitt overlevert til meg og jeg har tatt i bruk varen.

 

Kan da selger, etter salget er sluttført, kreve varen tilbakelevert eller kreve etterbetaling fordi varen var feilpriset?

Om så, kan et slik krav være foreldet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Taffenh said:

Jeg kjøpte noe fra en nettbuttikk til en hyggelig pris.

Pengene er trukket fra nettbanken og varen har blitt overlevert til meg og jeg har tatt i bruk varen.

 

Kan da selger, etter salget er sluttført, kreve varen tilbakelevert eller kreve etterbetaling fordi varen var feilpriset?

Om så, kan et slik krav være foreldet? 

Var produktet åpenbart feilpriset (som for eksempel nyeste iPhone til 500,-), eller var det et prisnivå som man som forbruker kunne ha tenkt at var et godt tilbud men realistisk?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Foreldelsesfristen for å rette krav er 3 år.

Ettersom du også har fått levert produktet så har du åpenbart også fått ordrebekreftelse, når selgaren har bekrefta avtale om kjøp til den prisen så er det inngått ei forpliktande avtale.

Den vanlegaste varianten er når kunden bestiller eit produkt som åpenbart er feilprisa og selger oppdager feilen før produktet blir sendt ut og då nekter å gjennomføre salget på bakgrunn av at det ikkje er inngått bindande avtale om salg. I slike saker er forbrukertvistutvalget litt lite konsekvente på om dei lander på at kunden har rett til å få produktet til den oppgitte prisen eller om butikken har rett til å kansellere avtalen på bakgrunn av åpenbar feilprising.

Når du har fått ordren din bekrefta, pengane er trukket frå konto og varen er sendt ut så skal det mykje til for at butikken vinn fram med at du må levere tilbake produktet eller betale eit mellomlegg. Då må det i så tilfelle ha vært eit særdeles grovt tilfelle av brudd på den uskrevne lojalitetsplikta i eit avtaleforhold.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taffenh skrev (På 19.10.2020 den 10.45):

Jeg kjøpte noe fra en nettbuttikk til en hyggelig pris.
Pengene er trukket fra nettbanken og varen har blitt overlevert til meg og jeg har tatt i bruk varen.

Kan da selger, etter salget er sluttført, kreve varen tilbakelevert eller kreve etterbetaling fordi varen var feilpriset?
Om så, kan et slik krav være foreldet? 

Når du har mottatt betalingsbekreftelsen så har selger forpliktet seg til en kontrakt.

Hadde derimot selger kontaktet deg FØR sending av varen hadde saken vært en annen, men i etterkant har du alt ditt på det rene - dette er selgers feil og evt. tap må dekkes av selger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
PaladinNO skrev (På 3.11.2020 den 10.45):

Når du har mottatt betalingsbekreftelsen så har selger forpliktet seg til en kontrakt.

Hadde derimot selger kontaktet deg FØR sending av varen hadde saken vært en annen, men i etterkant har du alt ditt på det rene - dette er selgers feil og evt. tap må dekkes av selger.

Men hvordan blir reprasjon da? kan selger nekte utgiften på reprasjon fordi varen var feil priset? Ren hypotietisk? må være useriøs bedrift eller har de ikke kontroll på priser generieltsett burde slik oppdages før det ble sendt.

Sitat

Når du har mottatt betalingsbekreftelsen så har selger forpliktet seg til en kontrakt.

Problemet slik ofte går automatisk særlig over nettordre så men de kan vel nekte frem til varen er sendt. Fremdeles useriøst men burde sjekke det grundig om vare er feilpriset.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (29 minutter siden):

Men hvordan blir reprasjon da? kan selger nekte utgiften på reprasjon fordi varen var feil priset? Ren hypotietisk?

Vanskelig å si uten å vite hvilken nettbutikk, hva slags vare og hva feilprisingen gikk ut på i utgangspunktet.

Hva som derimot er opplagt her, hvis all informasjonen er korrekt, er at nettbutikken det gjelder overhodet ikke er seriøs og jeg ville bli overrasket om de godtar en reparasjonsretur i det hele tatt. Eventuelt tar produktet i retur for reparasjon og nekter å sende det tilbake før det ekstra kravet er betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...