Gå til innhold

Hvordan overføre Windows product key fra gammel til ny disk?


Hansen83

Anbefalte innlegg

Har nylig bygget ny data, dvs innstallert nytt hovedkort, processor, RAM, etc. Satt også inn ny disk og installerte Windows 10 på den via USB boot. Product key kom dessverre ikke med. Hvordan kan jeg overføre denne fra min gamle c: (hvor Win fortsatt er installert, har ikke formatert denne) til min nye c:?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde ikke det. Men du må knytte lisensen opp mot kontoen din på en maskin hvor den er aktiv. Om du ikke har knytta noen lisens opp mot kontoen din så vil du heller ikke finne noen.

Blitt en stund sida, men alt jeg trengte å gjøre etter reinstall var å activate using ms account (eller noe i den duren). Men, nå kjøpte jeg egen lisens for 5 år sida (eller når det var Win10 blei tilgjengelig). Den metoden fungerer ikke for maskiner som har blitt solgt med lisens som er knytta til en spesifikk laptop.

Lenke til kommentar
Hansen83 skrev (6 minutter siden):

Jeg logget inn på min konto og fant ikke noe windows knyttet til det. Har lest at det kan være min Win lisens (hatt i 10 år) var knyttet til hovedkortet, og det er jo nå byttet ut. Må jeg i såfall inn på det gamle hovedkortet for å hente ut lisensen? 

Er ikke sånn det fungerer.

Du kan ringe microsoft og be på dine knær om å få ny key etter å ha forklart situasjonen eller så kan du kjøpe ny. Gråmarked keys koster 20-150 kroner. Kan slutte å funke når som helst.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Merko said:

Du har nok en slags OEM lisens som er knyttet opp mot hovedkortet. Da får du ikke ut lisensen.

Du har helt rett, men det gjelder ikke dersom du har kjøpt en egen OEM lisens (slik jeg har) og ikke en som medfølger en laptop el.lignende. Min OEM lisens er knytta opp mot hardware og bruker, så jeg kan kun benytte den på èn maskin om gangen - men jeg kan fritt bytte hovedkort og/eller andre komponenter uten å måtte kjøpe ny lisens.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hansen83 said:

Jeg logget inn på min konto og fant ikke noe windows knyttet til det. Har lest at det kan være min Win lisens (hatt i 10 år) var knyttet til hovedkortet, og det er jo nå byttet ut. Må jeg i såfall inn på det gamle hovedkortet for å hente ut lisensen? 

DU har vel antagelig ikke hatt Windows 10-lisensne i 10 år ;) - så da regner jeg med du har den gamle windows 7-nøkkelen et sted?

Windows 10 blir aktivert med en digital lisens, så vanligvis er det ikke noen nøkkel til denne. - Dersom du har Windows 7 nøkkelen kan du aktivere Windows 10 med denne, Hvis du ikke har denne nøkkelen så er det litt avhengig av hvilken versjon du hadde i utgangspunktet hvor enkelt det er å overføre lisensen (OEM, Retail, osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...