Gå til innhold

IEAs nye analyse: Har norske politikere erkjent hvor massiv omstillingen blir?


Anbefalte innlegg

5CJ56A5D skrev (1 time siden):

@Simen, jeg tror ikke at du har noe grunnlag for å si at bidraget til oppvarming fra SF6 er lite. Det er mange indikasjoner som tyder motsatt. Og bidragene er irreversible. Bidraget fra CO2 forsvinner fort.

Jeg har allerede linket mitt grunnlag for å si det. Du får sende en saklig og godt nok dokumentert klage til world resources institute da, så de kan vurdere din kredibilitet opp mot de data de sitter på selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/15/2020 at 10:39 AM, Simen1 said:

SF6 er en svært potent klimagass, men mengdene er heldigvis små. CO2 er en relativt svak klimagass, men mengdene er enorme. Det som teller er hverken tonn eller GWP isolert sett, men de to multiplisert:

722488876_Screenshot_2020-10-15Greenhousegasemissions.thumb.png.658ecb6b50791833d1f7a4f59ce55b0c.png

Kilde

Det jobbes hardt med å redusere SF6-bruken, men som du ser er det vel så viktig å redusere andre klimagasser også. Man bør kunne holde flere tanker i hodet på en gang, men også prioritere godt i forhold til klimavirkning.

Et spørsmål:

Selv om SF6 er en sterk klimagass, er det så sikkert at den har en stor klimaeffekt i praksis?

SF6 har en spesifikk vekt som er ca 4 ganger høyere enn nitrogen, dvs i praksis luft.

SF6 : 6.17 kg/m3

N2: 1,25 kg/m3

O2: 1.42 kg/m3

Propan: 2,00 kg/m3 (til sammenlikning - er kjent for å samle seg på bakken/nederst)

En gass som er omtrent 4 ganger tyngre enn luft samler seg på bakken og befinner seg ikke oppe i atmosfæren. Har det en klimaeffekt slik? Kanskje den forsvinner til og med i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...