Gå til innhold

INNSIKT: Ikke tatt i bruk Wifi 6 (eller Wifi 5) ennå? Bransjen forbereder seg på Wifi 7 [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har man med WiFi 6 ikke hatt så mye fokus på at båndbredden er spesielt høyere - selv om naturligvis en del av leverandørene av produkter fokuserer på dette. I stedet ligger ytelsefokuset litt i større grad på redusert latency/air time fairness, hvilket i praksis kan bety mer for ytelsen enn noen teoretiske tall der man kjører alene på en bred rett og perfekt motorvei og tester bilens toppfart (som man i praksis da ellers aldri får brukt fordi det er hindringer i veien, svinger, varierende veibredder og mye annen trafikk osv....).

Og klart - en del leverandører kan implementere deres rutere slik at det ser pent ut når man kjører Speedtest på den eneste enheten som bruker nettverket. På bekostning av opplevelsen av hvordan nettet fungerer når det er en rekke enheter som bruker nettet i parallell. For internettleverandører kan det vel også være problematisk at kundene opplever at de ikke får "hastigheten de betaler for" via trådløst, og en slik optimalisering kan vel da også være "fristende" på en måte.

Wifi 6E kan kanskje bli tilgjengelig i de markedene som har annonsert at de åpner opp for det tidlig i 2021. Men foreløpig er vel like avklart når det gjelder bruken av WiFi 6E i EU. Det som vel er relativt klart, er at man her ser for seg å bruke et langt mindre frekvensområde enn det man har åpnet opp for i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lite tro på wifi7 sånsett jeg tror heller at fremover vil mobiloperatører selge fridatakvote men heller ta betalt per simkort og hastighet. Sånn at alle har 5G/4G/6G(?) isteden for wifi hjemme. Jeg har innebygget 4G i min laptop det er fantatisk behaglig spessielt før covid. aldri tenkte på wifi noe sted ta opp pcen og jobb

Lenke til kommentar
-Night- skrev (1 time siden):

Har lite tro på wifi7 sånsett jeg tror heller at fremover vil mobiloperatører selge fridatakvote men heller ta betalt per simkort og hastighet. Sånn at alle har 5G/4G/6G(?) isteden for wifi hjemme. Jeg har innebygget 4G i min laptop det er fantatisk behaglig spessielt før covid. aldri tenkte på wifi noe sted ta opp pcen og jobb

Operatørene vil ta betalt for hastighet, på sikt. så fri datakvote kan man nok se lenge etter. 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er nok pisking av død hest. Wifi funker fint så lenge du kan se akksesspunktet, kommer det en vegg eller 2 i veien så er du f****. Wifi har sin nytte, men 4G tar mer og mer over. Bare jeg feks. går ut av huset eller sitter på dass så tar 4G over. Hvis det er noe jeg skulle ønske at Wifi ga meg er det bedre rekkevidde, men alle disse nye tingene er motsatt: høyere hastighet og kortere rekkevidde. Meningsløst.

Endret av asshole
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, fatfinger said:

Det er sjeldent jeg har bebov for mer fart, men i fremtiden kan selvsagt dette endre seg.

Bedre dekning står mye høyere på ønskelisten.

Enig. For de aller fleste når det gjelder wifi, er det ikke toppfarten man får på en enkelt klient som nødvendigvis er så viktig, bare man stabilt over alt i huset kommer over et vist nivå. Men viktig blir det å kunne levere god nok fart til flere enheter i parallell. Man ksla også huske at slik wifi fungerer, vil en enhet som også står slik at den har ganske dårlig signal, også være med å potensielt trekke ned ytelsen til trådløsnettet generelt ganske mye.

Litt med andre ord også: For de fleste er det nok viktigere at man har løsninger som jevnt over til flere klienter som brukes i parallell for en akseptabel ytelse, enn at man skal se en høy maksimalhastighet når en enkelt klient er i bruk. Jeg kunne kjøpt en bil som var var raskere, men valgte å prioritere andre egenskaper som gjør at bilen er mer egnet til praktisk bruk, under forskjellige vær- og veiforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...