Gå til innhold

Script som restarter modem


Anbefalte innlegg

Sliter med mobilt bredbånd på hytter (flere) som henger seg etter en stund. Wlan-delen er operativ, mens 4G er dødt. Eneste måten jeg har funnet for å få liv i det igjen er reboot av modem. Jeg har funnet to måter å gjøre det på: Nappe ut batteri og lader i modem. Eller logge på modemets webside og trykke reboot. Ettersom dette brukes til alarm og kamera som er tiltenkt å kunne avsløre når det er nødvendig med snømåking, er det litt ukjekt at man må fysisk dit for å reboote modem. Modemet jeg tester med nå, som er identisk med det på den ene hytta er Zyxel wah7601.

Tanken er å lage noe som kan kjøre enten på WRT eller en gammel laptop som f.eks hvert 5. minutt sender en (eller en serie) ping til isp. Er det dødt tre ganger på rad skal den reboote modemet.

Foreløpig har jeg testet firefox plugins med navn iMacro og UI.Vision. Begge har en opptaksfunksjon som registrerer hva man trykker og kan gjenta dette senere. Betalversjonen av iMacro kan kjøre scriptet fra en .bat-fil. Problemet med begge er at de klarer hele jobben helt frem til dialogboksen som spør man er sikker på at man vil reboote. Begge sier at de trykker [OK], men modemets webside svarer med Error, og stenger sesjonen.

Jeg har ikke funnet noen måte å logge på med telnet eller ssh.

Noen som har forslag til løsning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kommer problemet med batteri inn. Uten batteriet kunne router stått i en usb-port og man kunne disabled/enabled porten. Men fordelen med batteri er jo at en innbruddstyv ikke kommer umerket inn selv om han skulle kutte strømmen. (P.t. er ulempen med batteri langt større enn fordelen)

Lenke til kommentar

Problemet kan være timingen: forsøker man å trykke OK for reboot før valget kommer opp? Noen mulighet for å legge inn forsinkelser i script, eller kanskje enklere kjøre det som 2 uavhengige script med en tidsforsinkelse mellom.

Hvilken adresse skal du pinge? Finne ut om det er nett lokalt? Eller utenfra til ruter?

Hvor ofte feiler nettet? Timeout etter x timer uten bruk? For upraktisk å restarte med jevne mellomrom?

Er vist vanlig problem:

https://homeforum.zyxel.com/discussion/4205/wah7601-requires-reboot-daily

 

 

 

Lenke til kommentar

Har satt ned hastigheten på script til langt saktere enn jeg trykker selv, likevel ingen endring.

Det er flere muligheter for nettdetektering. Om det kjøres på WRT kan jeg se på at vpn faller ned, og ikke kommer opp igjen innen X sekunder. Når det inntreffer, ping første hopp i andre endene av mobilforbindelsen. Er det liv der, falt vpn av andre grunner enn dødt modem. Er det dødt der, ping i et minutt eller så og blir det ikke liv, reboot modem. Så trengs det hukommelse, slik at det ikke blir ny reboot før forbindelsen fra forrige reboot har rukket å komme opp.

6-48 timer er passelig anslag på normal oppetid. Det har skjedd to ganger at modemet har rebootet seg selv etter å ha vært dødt i ca 3 dager. Hvis man teller dette som "ikke dødt" så er rekorden 10 dager levetid. (Det som satt rekorden har ingen reist for å reboote, så nå har det ikke gitt livstegn fra seg på 5 uker.

Lenke til kommentar
petterg skrev (19 timer siden):

Problemet med begge er at de klarer hele jobben helt frem til dialogboksen som spør man er sikker på at man vil reboote. Begge sier at de trykker [OK], men modemets webside svarer med Error, og stenger sesjonen.

Jeg har ikke funnet noen måte å logge på med telnet eller ssh.

Dialogbokser har gjerne sin egen kontekst, antar at det er derfor makroen din ikke fungerer. Dvs. at makroen forholder seg til den opprinnelige siden og ikke dialogboksen (selv om den tilsynelatende er en del av siden). Har du sjekket om makroverktøyene du ser på har en egen innstilling for den problemstillingen?

Fant en tråd hos Zyxel (opprettet i går) hvor det er en (eller er det deg?) som har samme problem som deg og etterspør fix eller i det minste Telnet-support.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som zyxel bryr seg nevneverdig. Har funnet et par lignende tråder som er eldre også. Også andre produkter fra zyxel har fått lignende tråder.

Husker jeg ga opp zyxel i 2005-2006 eller der omkring. Husker ikke hvorfor, men tror det var pga ustabilitet i bedriftsroutere. 15år senere ser det ikke ut til at de kan få tommel opp.

Testpc'n klarte å reconnecte i ca 44 timer. Den mistet forbindelse og reconnected en haug av ganger. Ofte flere ganger i timen, aldri mer enn 3 timer uten dis-/reconnect. Etter 44 timer var det slutt. 6 Timer senere rebootet faktisk modemet av seg selv, og pc'n fikk koblet til igjen. Har byttet til telia nett nå (fra telenor) og satt til LTE only, for å se om det spiller noen rolle. Testforbindelsen er en ssl-tunnel med keep alive. All annen trafikk er sperret i utgående brannmur på pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...