Gå til innhold

Telefon til barnet. Løsning med bare internett (4g tvilling-sim)?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ei datter på 7år som jeg ønsker å utstyre med mobiltelefon. Hun er døv, og har derfor spesielle behov. Hun har implantater som gir henne noe hørsel, men ellers bruker vi tegnspråk.

 

Jeg lurer på om noen har et forslag til løsning som lar henne bruke en av mine gamle telefoner?

Funksjoner jeg anser som nødvendig er muligheten for å video-ringe og se hvor hun er. I tillegg ønsker jeg å ha administratortilgang tel hennes telefon fra min telefon via internett (4G).

Tenker at dette skal være billigst mulig, og ser derfor for meg å bruke et data-sim fra mitt eget telefon-abonnement. Telefonene er android baserte.

App for å styre telefonen kunne vell kanskje være Kaspersky SafeKids?

Så det jeg er usikker på nå er egentlig hva jeg skal bruke til video-anrop. Tenkte litt på WhatsApp. Men da vil vell barnet kunne ringe til hvem som helst? Jeg ønsker jo i utgangspunktet at jeg skal kunne begrense muligheten for ringing til nærmeste venner/familie.

 

Tanker innspill?

 

PS: Jeg er klar over at det er tidlig å få telefon som 7 åring. Men i forhold til min datters utfordringer anser jeg dette som nødvendig. Diskusjoner ut over dette holder jeg meg frabedt.

GPS-klokke (xplora ol) er ikke et alternativ

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det er nå over en mnd siden jeg skaffet telefonen.

Telefonen er en Samsung Galaxy S8+. 

Slik funker det:

 Denne har ikke eget telefonnummer, og kan ikke brukes til tradisjonelle tale-anrop og sms. Telefonen har konstant tilknytning til internett. Enten via WIFI eller 4G mobilt internett. 4G abonnementet er knyttet til mitt personlige telefon abonnement (ekstra data-sim til 40kr/mnd). Barnet er registrert inn med egen Google e-post adresse. Denne administreres av meg via "Google Family Link".

På denne måten har jeg full kontroll over telefonen til enhver tid, og barnet har begrenset brukstilgang.

Google Play Store støtter også såkalt "Family Library". Dette betyr at jeg kan kjøpe en app eller spill (f.eks Minecraft) med min google-konto, for så å dele kjøpet med barnets google-konto.

Barnet har tilgang til enkle tjenester og apper. Blant annet "Minecraft", "Youtube kids", kamera og galleri,  og "Yr.no".

Til ringing og kommunikasjon brukes "Google Duo". Her kan barnet chatte, ringe, video-ringe og sende bilder til sine kontakter. Det er ikke mulig for henne å kommunisere med noen jeg ikke har tillatt (via Google family Link).


Jeg tilrettelegger for at barnet skal ta ansvar over telefonen selv (ved veiledning fra meg). 

Lenke til kommentar
9 hours ago, JFM said:

Denne har ikke eget telefonnummer, og kan ikke brukes til tradisjonelle tale-anrop og sms. Telefonen har konstant tilknytning til internett. Enten via WIFI eller 4G mobilt internett. 4G abonnementet er knyttet til mitt personlige telefon abonnement (ekstra data-sim til 40kr/mnd).

Kan være verdt å vite at sånne datasim har 12 siffer langt mobnr som sannsynligvis har lov til å sende sms. 

Nummeret er nok 5800********

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...