Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt i fotoboks med annen persons bil - Betale eller ei?


*F*

Anbefalte innlegg

Vedlagt har jeg et hypotetisk brev som kan komme fra politiet i slike situasjoner.

Den hypotetiske historien er som følger:

  • En vennegjeng reiser på biltur hvor det er totalt to biler. En med fire personer og en med tre personer.
  • Eieren av bilen med tre personer sitter som passasjer i bilen med fire personer
  • Bilen med tre personer blir tatt i fotoboks, midt på natten.
  • Eieren av bilen vet hvilke tre personer som satt i bilen hennes, men hun vet ikke hvem som kjørte.

Hvor reelt er det at saken forkastes, hva plikter eier og si, og hva plikter personene i bilen å si? Noen med relevant erfaring eller kunskap?

 

 

Untitled.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke relevant erfaring eller kunnskap eller i det hele tatt spørsmål på det du spør om, men:

Er dere en kul vennegjeng så deler dere boten å alle syv, noe som betyr bare 300,- per pers.
Er dere en litt kjipere vennegjeng så deler dere på antall personer i bilen som ble tatt. Altså 700,- per pers. 

Uansett tilfelle er det ikke noe å bruke tid eller energi på.

 

Lenke til kommentar

Dette er et jusforum, men kommer likevel med et praktisk svar her: Det er en liten bot på et par lapper. Om jeg var sjåfør, og med mindre det er et førerkort på spill på grunn av prikker, ville jeg betalt for å bli kvitt problemet. Vennegjengen har ikke noe moralsk ansvar for å spleise på boten.

Om boten ikke betales, kan sjåfør selvsagt håpe at de henlegger saken, da det ikke akkurat er en krigsforbrytelse som har funnet sted her. Politiet kan velge å anmelde saken. Da er det ikke lenger snakk om forenklet forelegg, men noe som havner på rullebladet. Vedkommende som eier bilen, har ikke plikt til å angi nære slektninger og egen nærmeste familie, som beskrevet i brevet. Det er derimot ikke noen bestemmelse som gir unntak for venner og bekjente.

Jeg er noe usikker på konsekvenser om du ikke oppgir sjåfør etter pålegg. Jeg har en bekjent som hadde lånt bort en bil til en kompis, hvor akkurat dette skjedde. Politiet fikk vite at det var en kompis som hadde kjørt bilen, men pushet ikke særlig på eier av bil for å få navn på sjåfør. Eier av bil ble oppfordret til å be sjåfør melde seg. Sjåføren meldte seg aldri, og saken ble henlagt. Dette skjedde på en liten plass, så er ganske sikker på at de kunne ha sporet opp sjåføren om de hadde ønsket det nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...