Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nybygg - Skjeggkre


Cinemarxism

Anbefalte innlegg

Driver og kikker på OBOS-nybygg, det er snakk om helt nye og hittil ubebodde leiligheter.

Jeg bet meg merke i to ting i prospektet.

Følgende setning: "Selger kan ikke garantere at det ikke er skjeggkre i boligen ved overtakelsen eller senere."

Og følgende navn på et dokument som visstnok følger med kjøpskontrakten: "Orientering om ev. forekomst av skjeggkre"

 

Jeg har lest at skjeggkre er langt vanligere i nye boliger, og at det er ulike teorier om årsaken til dette. Jeg har også lest at de bruker tid på å formere seg, og ofte ikke vil oppdages før 2-3 år etter at bygget er oppført (med mindre man legger ut feller og aktivt søker)

Jeg lurer på om noen vet om setninger som den som er sitert over er en standard-greie for nybygg, eller om det bør få varsellampene til å blinke ekstra kraftig for akkurat dette nybygget. Jeg lurer også litt på jussen i dette, er det i praksis slik at denne setningen er nok til at utbygger ikke har noe ansvar for eventuell forekomst av skjeggkre? Si at jeg kjøper boligen, legger ut egne feller før jeg flytter inn (dvs. før mitt flyttelass, som potensielt kunne hatt skjeggkre, har kommet inn) og oppdager skjeggkre - vil jeg da kunne ha en sak jmf. erstatning?

Jeg skal selvsagt også spørre OBOS nøye om dette (også om de har gjort egne kontroller - og om det er oppdaget skjeggkre i noen av de andre boligene, mange av de er allerede bebodd) og lese det nevnte dokumentet, som jeg foreløpig ikke kjenner innholdet i.

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...